måndag 9 mars 2009

Veronicas föl undersökt..


Bloggfölet som är född på Veronicas födelsedag blev undersökt idag av vetrinär. Hennes mamma har förut fött två föl med gomspalt. Vilket innebär att när fölet diar rinner en del av mjölken ut genom näsborrarna och en del ner i lungorna. Det kan orsaka lunginflamation. Det första fölet som fick det dog de uppmärksammade inte problemet innan det var för sent. Det andra föddes för två år sedan och blev opererad två gånger hon fick en sond som vi matade henne via. Det var mycket jobb med att mjölka stoet och sonda fölet. hon hadde en munkorg och tejpad för att fixera käken så hålet i gommen kunde växa igen. Fälet var så duktigt och när jag sondade henne så smackade hon och trodde hon diade. Det var jag som fick sköta om allt detta. Jag kom nära det lilla fölet. En gång smet mamman och hon , mamman är nämligen utbrytardrottning. Den nyopererade fölungen hoppade i en kanal och simmade. Men de klarade sig från det äventyret. Nu har Visa som mamman heter alltid en kedja på sin boxdörr.

Veronicas föl fick en slang med en kikare ett instrument man ser ner i strupe och hals med i sig idag. Hon tyckte det var lite läskigt. Men glädjande nog så är hon frisk och har inte gomspalt. Och stora syster då, ja hon är en fin unghäst och har precis börjat att köras in. Här är en bild på fölet med sond och munkorg. slangen som går upp över ögat är sonden jag hällde i mjölken . den går in i näsborren och ner till magsäcken. Fölet var en glad o go liten unge trots operationer och medecinering. hon är fortfarande en trevlig häst. Lilla syster ,Veronicas föl ser ut att bli lika snäll

3 kommentarer:

Veronica sa...

Vilken tur att "mitt" lilla föl inte har samma problem! Intressant att läsa om dina fölhistorier :)

Kramar

Monica sa...

Hej !!!!
Otroligt intressant.......är ju själv en gammal hästtjej,men detta hade jag inte en aning om....
OPh,vad jag längtar efter hästar, när jag tittar in här.......måste lägga till dig i min lista, så jag inte tappar bort dig......
Tack för dina ord , hos ,mig,jag tycker nog som du.......anledningen att jag frågade var den att ja får så oerhört mycket konn. här i Rom åt ytlighetshållet.......och tänkte att jag skulle vilja veta lite vad ni tyckte.......
Kram,
Monica

lurigopalia sa...

Veronica..det kommer mer raporter om ditt föl..Idag fick hon hovarna verkade för första gången. Lite läskigt att bli fasthållen. Men med mamma brevid gick det bra. Det blev också vacin och avmaskning.
Monica. tack jag blir alltid glad och smickrad när någon vill läsa min blogg. Och du ska veta att jag njuter av dina fina bilder av ditt hem..