fredag 27 mars 2009

En hemsk natt...

Jag fick gå upp klockan två inatt. Jag chefen och vetrinärskan Monica var i stallet. Ett sto hadde värkar men inget hände. Jag höll stoet och monica och luca undersökte stoet vad som var fel. Fälet hadde benen vikta under sig och huvet snett bakåt. vattnet hadde gått. När stoet hadde värkar så trängde fölets ben neråt och inte ut i födelsekanalen. Fölets ben gjorde ett hål i livmodern och tarmen hadde kommit in och ut ur stoet en bit. De kände det inte gick att vända fölet utan att tarmen kunde gå sönder. Det stackars stoet som vanligtvis är en av de två vi har som är farliga. Hon verkade förstå jag ville hjälpa henne. Inga försök att sparka eller bita. Och gick jag en bit ifrån henne kom hon efter och ville ha sitt huvud i mina armar. Jag led med det stackars djuret. När det stod klart hon måste snittas fick hon ett medel för att stoppa värkarna och sprutor mot smärta, det hadde hon redan fått men fick mer. Hon fick transporteras en bit . Jag kände det inte skulle gå bra. Fabio kom hit idag , han som operarade henne. Han sa det var nära han klarat henne, allt var bra och tarmen var inget stort problem att fixa, men så gjorde fölet ett ryck och trasade av en stor blodåder på stoet. Hon förblödde medan hon var nersövd och fölet gick inte häller att rädda. Chefen sa han sett detta en enda gång förut på trettio år. Att fölet fått hål på livmodern.
Jag vet inte vad det är nu, men det var en otäck vecka, denna dag avslutades med att kaninen min födde tre döda ungar.
Fina Vega lb och de små änglarna som dött , nu är ni på ett ställe där ingen smärta finns...
Banalt kanske och skriva om detta efter det som hänt min vänn. Men jag tror faktiskt att hon precis som jag tycker allt liv är värdefullt, även om det inte går att jämföra på något vis..

4 kommentarer:

Tove sa...

Definitivt inte banalt att skriva om detta. Hoppas att kommande vecka blir bättre!

lurigopalia sa...

tack Tove. Redan idag har varit bättre. Med alla små söta föl. Att se dem leka lindrar en del av det hemska som hände Vega lb. Sen var det en underbar vårdag med luften mättad av doften från fruktträd i blomm och koltrasten sjöng.

Anonym sa...

Hej! Fy vilken upplevelse att få vara med om. Ja hon kände nog att ni ville henne väl ocg hjälpa till. Ja du det händer mycket med både djur och människor. Man tror ju att det inte ska drabba en annan men se den vet jag att det kan drabba vem som hellst. Kram Hoppas det känns bättre nu. carina

Anonym sa...

Hej Karin-Hemskt!!grät floder vid datan!Bra blogg med med mkt ljus och kärlek