torsdag 12 mars 2009

Tack Utlandsmamman..

Hehe indirekt tack vare dig fick jag en ny liten erfarenhet av Italien, och jag redde ut det till slut..Jo den där gratisboken från bokförlaget vi skickade efter genom att fylla i en kupong..Från det bokförlaget ringde en dam, vi fick ju uppge telenummer på mailet. Hon ringde precis som jag höll på att försöka få en bångstyrig häst i transporten, jag fattade inte vem eller vad det var först så jag bad henne återkomma . Ja det gjorde hon, Jag slumrade till på lunchen. Och blir jag väckt då är jag helt vimmsig. Då ringde hon. Hon sa de skulle komma förbi med presenten så mycket uppfattade jag. Jag sa jag jobbar till halv sex minst. och hon avslutade med ja men då har vi ett möte då. Och la på. Då vaknade jag till och resten av vad hon sagt om att sälja böcker började gå in i min sömniga hjärna. Jag kollade efter nummret tänkte ringa tillbaka och klargöra jag inte tänkte köpa något. Men det var hemligt nummer.
Punkligt anlände en slipsklädd herre som såg ut som ett Jehovas vittne. Han fick först fajtas med Paola på kontoret, hon är ganska barsk. Hon släppte inte in honom förän hon ringt upp mig och kollat så det var ok. Jag mötte honom. Han log stort och frågade om jag var den han sökte. Jag bekräftade det. Och sen sa jag att jag ska säga med en gång att jag tänker inte köpa något. Och inte hadde jag haft något telenummer att ringa för att klargöra detta, så lite får ni skylla er själva sa jag. Han blev och se ut som ett åskväder och undrade hur han kom ut genom grindarna. Jag svarade älskvärt att jag kan öppna. Han skulle ut genast sa han. Sen försvann han med en rivstart, och gratispresenten den får jag nog se mig om efter i himmelen..lustigt..Men lite mallig att jag fixat även detta på Italienska, och inte snopet blivit stående med något lexikon för tusentals kronor..Så nu vet ni vad som väntar hehe...

4 kommentarer:

Vicky sa...

Skojar du??? Usch, ledsen för det!
Vilket besvär de gör sig. Otroligt. Vem ska gå på det då!?!?!

Jag är inte så orolig faktiskt - som utlänning är det ju lätt att spela dum på bruten italienska. Det klarar vilket ögonblick som helst ;)

Fast det var bra att du förvarnade så man kan hålla sig bered. Sorry...

lurigopalia sa...

Nää inget att va sorry för. Jag nästan förväntade mig det, inget brukar vara gratis utan alltid ett men. Och jag har förstått att lagarna om marknadsföring är lite anorlunda här. I sverige får du inte annonsera på det viset. Och mycket reklam här är direkt osann som tex när chips marknadsförs som en nyttig naturprodukt.Vet man bara om det så..

Veronica sa...

då vet vad man har att vänta sig! Jag har redan jehova som kommer på besök så nu är det bara att invänta dom här nissarna :)

Kram på dig

Anonym sa...

Ha ha ja du inte lätt att hänga med i svängarna när dom ringer och väcker en det, tar ju en stund innan man vaknar till. Ja presenten får du nog leta i stjärnorna efter. Man ser vad charmiga dom kan vara men säger man nej tack då kommer den rätta sidan fram. Har varit i Turkiet några gånger och dom vänder då handen direkt om man inte vill köpa något.Först är dom så trevliga så visar vad dom har och diskuterar priser men när man inte vill köpa då blir dom tvär förbannade. Och då blir jag tvär vrång då köper jag absulut ingenting av den försäljaren då kvittar det hur mycket dom ropar madam, madam efter en. ja du vad mycket vi har att prata om när du kommer hem. vi får nog sitta uppe helan nätterna, ha ha Kram carina