torsdag 5 mars 2009

Bara flickor..


Precis som jag väntat kom föl nr nio igårkväll. Och det var också en liten flicka. Stoet heter Uweny och pappan är hingsten vi har i Usa, Equinox bi. Hon var jättesöt med en vit liten bläs och vitt på mulen och två vita bakben i övrigt ljusbrun med svart man o svans. Inte ett dugg rädd häller. De brukar bli rädda när vi ska ge dem stelkrampsvaccinet och ta blodprov. Men inte hon, hon var bara nyfiken. Alla föl får de här sprutorna bara några timmar efter födseln.Tre ston har vi satt larm på idag, så det blir mycket att göra ett tag nu.

Jag har ganska fullt upp just nu. Sen har det varit plaskregn. Det lockar en inte precis att ta cykeln och handla. Speciellt nu som man får ta en omväg till tanternas affär, de bygger en tunnel under järnvägen. Men jag har tur jag har tanterna. Jag ringer till dem och säger vad jag behöver . Och Lorenas man kommer över med varorna i bil. Han kör ut gasflaskor så då lägger han in det i sin rute. Jag är ju och jobbar, så han ringer bara på porten så släpper de på kontoret in honom. och när jag kommer hem för lunch står kassen med mat där och väntar vid dörren. Och kvittot ligger i kassen, jag betalar antingen vid nästa besök eller i slutet av månaden. Hem körningen tar de inget extra för, det är service det. Och jätteskönt att slippa cykla dit i regnet.

Jag vet inte riktigt vad det blir på söndag. Antingen till en kompis i Padova eller så till Mestre till ett par jag känner. Nu ska jag gå och steka lite zuccini..Bilden är La gioconda bi hon tävlade ikväll i Bolonga. Det blev gallop, men annars är det en bra häst..

4 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Vilken otrolig service! Det är skönt att det fortfarande människor som ställer upp för andra :o)

lurigopalia sa...

Mina tanter är bäst..pysen. Och massor av gånger man är och handlar stoppar de ner någon extra godsak. Det är som gamla tiders lanthandel. Men de får också lojala kunder. Jag bara måste dit minst ett par gånger i veckan. Det dricks kaffe därinne och skvallras grannar emellan..

Livet på Citronodlingen sa...

Låter verkligen mysigt! Såna tanter skulle alla ha :o)

Inne hos mig finns en liten sak till dig ;o)

Veronica sa...

Underbar service, perfekt :) Visst är det härligt med den där kontakten man får på dom små butikerna?!

Kram på dig och hälsa alla nya små föl