lördag 21 mars 2009

Föl fjorton o olivolja..


Ikväll var Monica ute med sin pojkvän. (vetrinärskan) Luca sa till mig han skulle åka iväg en halvtimme och jag var själv. Ja då går föllarmet. Jag hadde precis fått av mig byxorna och skulle byta om . S å snabbt på med dem igen och iväg på cykeln. Det var Facilita november. Jag behövde inte hjälpa till något mycket. Men fölungen var stor och sparkade av navelsträngen direkt så det blev lite blodigt. Det bästa är om de får i lugn och ro ligga och ha navelsträngen kvar det sker en blodöverföring från mamman till fölet som är bra. Det är normalt inga större problem om navelsträngen går av direkt. Man får hålla lite i stumpen så blodflödet stoppar och sen disinfektera. Jag höll på att knyta upp placentan när chefen Luca kom. Han sa jag måste cyklat fort och var en kandidat för giro d italia. Jag sa då får de allt ha fölalarm för att få fart på mig. Fölet var en kille så nu har vi fyra killar och tio tjejer. Jag hadde försökt hela tiden stoppa mobilen i fickan utan att lyckas så jag hadde lagt den i cykelkorgen och nu upptäckte vi varför, jag hadde vänt byxorna ut o in så fickorna var på insidan.Luca hadde fått en massa olivolja av finaste kvalite från en olivbonde i Toscana han är kompis med. Jag fick en massa olja i en femlitersdunk var en tre, fyra liter. Det smakade guddommligt. Jag älskar olivolja bara en bit bröd och en sån här fin olja är ju en delikates. Ett sto fick tyvär abort igår. Fölet var fullgånget och fattades en månad. Många gånger kan man klara dem då. Men det här var dödfött. Ett litet stoföl. Stoet hadde en problemgraviditet jag har gett henne ett hormon hela tiden som heter regumate. Många gånger kan det förhindra abort men inte nu. Idag hadde hon feber för hon hadde inte fått ut hela efterbörden.placentan. Så jag och monica fick skölja henne. Man har vatten och en kirurgisk såpa som kallas betadine och för in en slang i livmodern och fäster en påse med vatten betadine som man låter först rinna in och sedan rinna ut i slangen igen. det blir självtryck i slangen så det man sköljt in åker ut och med bitar av placentan och annan gojs. Man upprepar till man har en klar och bra färg på det som sköljs ut. Ofta räcker det med att skölja stoet . Men det kan också bli nödvändigt med en antibiotica kur för att häva infektion.Vi kallar detta för flasching. Det var lite om jobbet. Jag har varit och köpt penseer och jord. Jag får alltid sådan lust att plantera och så när vädret är fint. Såg en gulärla idag. Nu är det riktig vår..

Bilden är aprikosträd..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Äsch, det är väl inte så konstigt om byxorna hamnar lite knasigt när det är sådär bråttom? :o)
Riktig olivolja är verkligen det bästa, min svärfar har egna olivträd, så jag är lite bortskämd med det nu :o)
Va tråkigt med det lilla fölet som inte klarade sig!

lurigopalia sa...

oo egen olivolja. unrar hur oljan smakar hos dig. jag känner det är skillnad på olika ställen . en höjdare var en novello från gardasjön.äsch det där med byxorna var inte hela världen jag bjuder gärna på ett skratt..