tisdag 17 mars 2009

ok, jag fortsätter lever ett tag till...


Strax före jul kände jag en knöl i höger bröst. Jag hadde ett blåmärke där och misstänkte det härrörde från ett bett av en unghäst. Han ville bara leka och hadde inte riktigt fattat vi inte tål leka lika hårt som hästarna leker med varandra. Sen gick det ett tag och knölen var kvar och jag började fundera om den kanske alltid vart där och jag bara inte tänkt på den före bettet. Jag höll ju på här i Italien med mitt id kort och krånglade för det behövdes för läkarbesök. Sist jag var hos min doktor här, pratade jag med honom och han skrev en akutremis. Så idag var det dags att åka till Treviso först för att få en tid. Och också för att köpa en ticket dvs. betala. Det kostade 37 euro. Men med tanke på den billiga medecinen och att läkarbesök är gratis är det ok tycker jag. O ch utan ticket hadde det kostat 90 euro. Jag fick skjuts till Treviso av Monica hela förmiddagen gick åt till detta. Ja vi hann ett litet besök på en fabriksförsäljning av keramik och glas. Där fanns det jättemycket jag ville ha. Men det jag gillar allra mest glas att dricka ur av olika sorter, jag kan inte köpa fler för skåpet är fullt. Så det blev en kastrull lite tråkig nyttogrej. Sen hem lunch ,jobba två timmar. Och sen var det dags för mamografin. Jag fick en tid på kvällen vid sex. Det var ett ställe som låg innan för ringmuren i Treviso. Tony skjutsade. Jag har inte gjort mammografi på många många år. Jag minns inte riktigt att det var så här. Hadde ingen aning om att det gick att dra ut och platta till mina bröst så mycket..

Jag fick svar direkt efter väntat lite i väntrummet. Det var ett hematom. Och ingenting som ens liknande cancer i något av brösten..Ja det var ju ett skönt besked. Det skulle ju vara typiskt nu ,när jag har min drömmtillvaro i Italien och mitt drömmjobb om man skulle fått cancer och dött. Ikväll lägger jag in en bild på fina Traffic Jam hon är klassad elitsto i Sverige. Hon är 22 år och dräktig fölar i slutet av maj. De hadde tänkt att låta henne slippa vara gravid för hennes ålder och ta embryotransfer. Men embryot ville tydligen stanna i henne, och hon mår utmärkt och är i bra kondition så då fick det bli så. Imorgon har jag massor att göra. Så det är snart läggdags.

5 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Åh, så skönt att det inte var något! Jag antar att du har varit lite orolig innan!

Vicky sa...

Vad skönt att du nu kan slippa oroa dig för det! Jag har aldrig gjort någon mammografi, men igår var jag hos gynekologen och hon uppmanade mig att göra det eftersom jag har en nära släkting som haft bröstcancer. Hon sa att åldern för när man rekommenderas göra mammografi har flyttats ner dessutom så jag skulle ha dubbla anledningar att få det gjort. Ja, så nu får jag med ta tag i det snart...

Förresten - om den där boken har jag inte hört ett enda litet pip faktiskt...
Kram

lurigopalia sa...

Jag har följt en vännina på nära håll som fick cancer och fick ta på lymfkörtlar och bröst. tre gånger fick hon återfall. sista gången gav läkarna henne tre månader att leva. Hon och jag pratade mycket om döden. folk drar sig undan, när det gäller sånt och man kan bli väldigt ensam med sin ångest. Hon sa hon inte var bered att dö.Det skedde ett mirakel cancern försvan oförklarligt experterna sa det händer en gång på miljonen och varför vet de inte..Så undersök er i tid det kan rädda ert liv...

Myra sa...

Oh, så skönt att det inte var något farligt! Jag måste ta mig i kragen och in och undersöka. Det är ju tyvärr något man drar sig för. Så jäkla dumt, bara, för tänk om man skulle missa något...

Vicky sa...

Idag har jag redan börjat fråga runt lite. Förstår att det är ganska långa väntetider här i trakten så det är bäst att ta tag i det på en gång.
Din väninna hade dubbel tur - en vän som orkade lyssna och en cancer som nu förhoppningsvis håller sig borta!