måndag 2 mars 2009

Högdjur..


Idag kom Mauro Biasuzzi och fru hit. Med sig hadde de en massa kostymgubbar. Jag pratade med en lite grann och han var med mig och klappade ett föl. Han tyckte fölet var gulligt och orädd trevlig karl. Sen när de gått talade Vetrinärskan om för mig vem min "kompis" var. Det var Italiens jordbruksminister, Paolo de Castro tror jag vist han hette.Här är en bild på honom. Vad jag har förstått är det delvis tack vare honom travet har en framtid i Italien. Det var han som kom på ideen att en procent av inkomsterna från spelautomaterna skulle gå till travet och lösa den kris som var i höstas. Det tackar vi för..JAG SKREV FEL NAMN PÅ MINISTERN HAN HETER LUCA ZAIA OCH INGET ANNAT...Jag lysnade inte så noga när han presenterade sig. jag minns hästnamn, men folk har jag svårt för att minnas. Men det var i alla fall rätt ministerpost jag skrivit Paolo de Castro var hans föregångare. Tyckte väll bilden var olik ska se om jag hittar rätt minister på bild återkommer..

I övrigt fick jag en glad överaskning när jag var till apoteket här och skulle lösa ut mitt recept med medecin. Det som kostat 800 kronor i Sverige kostade fyra euro här. Jag kände nästan som jag vunnit på lotteri. Jag som förnyat mina recept i Sverige och löst ut dem där hela tiden..Jag skulle ha spart åtskilliga tusenlappar om jag gjort det här. Fast jag har ju nyss fått mitt id kort som var nyckeln till allt. Utan det ingen doktor och inga recept.

3 kommentarer:

Veronica sa...

Oj, vad häftigt! Självaste jordbruksministern, det var inte dåligt :)
Vilken tur att du upptäckte att du kan köpa medicinen i Italien, smidigare och mycket billigare!

Kram

Livet på Citronodlingen sa...

Va festligt! :o)
Ja, det är faktiskt en stor fördel här i Italien, att medicinen är mycket billigare, i alla fall om man inte har värsta höga lönen, jag tror att man får betala mer om man har hög inkomst... Jag betalar till exempel inget för alla blodprov som görs under graviditeten, medans min väninna som är tandtekniker och gift med en tandläkare fick betala ganska mycket... (är man gift slås tydligen inkomsterna ihop om jag har förstått det rätt).

Vicky sa...

wow, vilket fint besök du haft!

Jag har märkt att receptbelagd medicin är billigare här - utan recept är däremot ofta dyrare.
När jag hämtade ut dotterns allergimedicin var den inte ens med på kvittot såg jag sen. Men det kanske var ett misstag (!?)