söndag 29 mars 2009

Jag skulle vilja läsa....


Jag tycker det skulle vara roligt att läsa en blogg som är tvärtemot den vi utlandssvenskar skriver. Jag läser med stort nöje andras bloggar som flyttat utomlands, om skillnader och kulturkrockar. Det skulle vara intresant att läsa om en italienska som flyttat till Sverige, ja från andra länder också hur de ser på Sverige. Ibland får man höra saker man inte ens tänkt på. Jag minns för en femton år sedan när jag jobbade som turistvärdinna och guide i den lilla byn Kopparberg. Då kom en ung Brasiljansk tjej dit till turistbyrån. Vi pratade en hel del och jag frågade vad hon tyckte om Sverige. Jo sade hon det är vackert, och bäst tycker jag om de där fåglarna och träden som är lika dana. Jag förstod inte alls vad hon menade, men efter en stund när hon sa att de var svarta och vita gick det upp ett ljus för mig. Hon tyckte att de svart och vita björkarna var exotiska och vackra och fågeln det var skata hon menade. Efter det har jag sett med andra ögon på björkar och skator. Det blev ett litet utlägg , vad jag egentligen ville komma fram till är: tipsa gärna mig om det finns någon sådan blogg..

Jag har en vännina här i Italien som inom kort troligen kommer att flytta till Sverige med sin svenska sambo. Jag ska försöka få henne att blogga. Det kommer att bli på Engelska i såfall. Hon tycker det ska bli spännande att flytta till Sverige, men hon säger hon är lite rädd för kylan. Hon vet ju redan en del genom sin svenska sambo. Och en del svenska seder har hon redan tagit till sig. Hon säger hon tycker det är jättebra att inte ha skorna på inomhus, så hos henne gäller skor av. Men hon har nog mycket kvar att upptäcka om Sverige..

Ikväll blev det lite cross over mat igen. En underbar kalvfile jag stekte i smör med salvia salt och peppar. Sen gjorde jag klyftpotatis i ugnen med rosmarin och olivolja och håll i er nu , till det blev det en underbar gräddig kantarellsås, ingridienser till den från Sverige. Det passade faktiskt väldigt bra ihop. och efter en tira mi su.. då känns regnet utanför lite lättare att uthärda, det har öst ner enda sedan igår kväll. Bilden är från infarten till mitt lilla paradis och arbetsplats här..

3 kommentarer:

Monica sa...

Hej !!!!
Vilken underbar infart......Vet tyvärr inget om någon sådan blogg,men tycker som du,det vore roligt att läsa......Jag tror många verkligen fortfarande tror att det jämt är mörkt och kallt i Sverige........jag får fortfarande konstiga frågor angående det........men ärligt talat.....de flesta program om Sverige, som sänds här i Italien,handlar ju om fjällvärlden,Lappland,renar och ishotellet.....så det kanske inte är så konstigt.......
Ang. kungens resor.....så tror jag inte de skriver något i förväg.....för attentat och sådant........jag skrev fel i inlägget......det var förra onsdagen jag såg honom....inte veckan innan......så de kanske knappt hunnit hem igen......sedan kanske det inte var en så stor officiell grej, den här gången,vem vet......nää,tur att han inte stötte på mig....närmare....ha,ha......jag hade snackat omkull honom.....stackarn......
Ha en bra dag,
Kram,
monica

Myra sa...

Om du hittar en så tipsa gärna mig också!!

Jag har ingen direkt sådan blogg på lager, men jag kan tipsa dig på Tesstamente. Hon tog med sig en irländare hem, och skriver vansinnigt roligt.
Och just idag faktiskt, så gästbloggade själva Herr Irish, om hur det var så han först kom till Sverige.

Nu har jag inte hennes adress i huvudet, men hon finns i min blogroll.

Anonym sa...

Hej! Men nu blir jag allt bra avig, jag vill också ha vår. vad fint det var med det blommande trädet. Ja man får andra insikter när man träffar andra från andra länder. Man är ju så van det man ser varje dag så man tänker ju inte så mycket på hur det ser ut runt omkring en. Mmmmm vilken smarig middag... tror jag att det är gött och kantareller som sätter en så god smak. Kram Carina