fredag 13 mars 2009

Hyperkänsliga karlar..

Jag börjar med vår provanställde. Han är korkad och har en förmåga att missförstå allt. Först trodde jag det var för min Italienska inte var bra. Men det är lika när de andra säger något. Det är så illa så Monica inte ens vill flytta föl med honom. Han kommer att se till de hamnar i kanalen säger hon. En dag sa jag åt honom snällt att det behövdes halm i en box för det var så lite och stoet skulle föla inom ett par timmar och hon kan inte föla på cementen. Han snäste jag kanske trodde jag var chef,och vad jag hadde för utbildning och befattning. Jag blev arg jag sa jag har halmat tio boxar o det är inte mitt jobb. Det var ditt och nu måste jag ge ett föl dropp så jag hinner inte. Då sprang han till förmannen och beklagade sig..Exempel på överkänslig karl två..
Vår sk. stallförman sade till killarna att de inte fick ta in en unghäst till vetrinären på röntgen utan måste vänta på honom. Sen drog han och gjorde något annat. Fabio vetrinären var här,och hadde röntgenutrustning med sig, det närmade sig lunch och han ville hem. Han har en timmes resa. Monica sa till killarna att hämta unghästen. Nej det vågade de inte för stallförmannen sagt de skulle vänta på honom. Men sa hon vi är två vetrinärer här och väntar , hämta nuuu. De gjorde det. Sen kom STALLFÖRMANNEN (han är nybefodrad och stolt som en tupp. chefen ville egentligen inte ha honom men hadde inget val just då). Han började skrika och gapa varför de inte väntat på honom. Nej det är mina order sa monica då. Han var galen skrek o gapade och slutligen sa han jag åker hem. Ja gör det sa monica och så drog han..Man står bara och gapar. Han vill vara stor viktig boss, och gör bort sig så , och helt i onödan.
Jag och Monica snackade om det sedan. Det är nog svårt för dem att ta att en som är yngre och destutom är kvinna inte lyder dem. Destutom är hon hans överordnade. Jag har försökt att förklara för samma person en annan gång att bestämma är inget viktigt för mig. Men jag vill jobbet flyter och att hästarna ska ha det bra. Och ser man något som är fel måste man kunna säga det utan de beter sig som någon i sandlådeåldern. Snudd på de börjar gråta av ilska "för de inte får visa sin tapperhet med sitt svärd och sin cape". De gör prestige av allt. Den som inte är så är det yngste killen här och så Tony förståss. De är mer avslappnade . Det är väll kanske en generationsfråga, för nicola är det inte så konstigt en tjej kan ha en åsikt eller komma med något vettigt. Nu kommer stallförmannen inte prata med Monica på ett par veckor. Suck de är så pinsamma. Jo att han blev chef beror på följande Jag vill inte, med tanke på de som jobbar här skulle få spader om de hadde en kvinlig bas. Just då förmannen fick jobbet var det kris på personalsidan. Jobbet kan inte gå till en nyanställd det vore att trampa för mycket på de som jobbat längre resonerade chefen. Den enda som jobbat här lika länge som förmannen är om möjligt endå dummare. Och bossen sa till mig att han har ju inte högre lön, och jag ser till allt det inte blir alltför galet. Sen kan han sprätta runt nöjd med sin titel. Jag jobbar inte under honom jag ansvarar direkt till chefen och har mitt ansvarsområde med fölen,förlosningar och hingstarna. Det är bara ibland jag gör något som liksom överlappar och går in på hans ansvarsområde då kan han väll få basa. Jag har inget emot det så länge det inte är något tok.Så han basar egentligen bara över fyra pers som mest mockar sopar ger mat och hämtar häst i hagen i huvudsak. Tänk att man kan bli så hysterisk då. Nu blev det en liten utläggning om varför förmannen är förman, det var lite för att förklara situationen. Min mamma brukar säga det är rena såpoperan här och det ligger väll något i det.

3 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

haha, dessa män... ;o)
Skönt att du svarar direkt till chefen och inte till den där förmannen!

Veronica sa...

haha, att de alltid ska göra en så stor grej av småsaker! Det är dom verkligen världsmästare på :) Jag menar, varför inte bara göra så att hästarna har det bra, precis som du säger och tycker!

Kram

Anonym sa...

Ha ha killar dom tror dom är något endel är ju helt född bakom flötet. Men man måste ju sköta sitt han kan ju inte lassa över sitt jobb på dej du har dina uppgifter. Jag har ca 12-14 mil till Ikea. Förr åkte man ju till Örebro men nu finns Ikea i Karlstad. Min Jenny bor där men hon jobbade igår så till henne var vi inte synd. Oj finns sånt på Ikea utomlans det visst jag inte. Kram Carina