onsdag 1 april 2009

Lite allt möjligt..




Idag när klockan var halv sju på kvällen var det fortfarande 23 grader varmt. Det var varmt och skönt i solen ena plagget efter det andra åkte av. Snart är det dags att hänga in tröjor och vinterkläder för denna gång. Jag sitter faktiskt och väntar på en förlossning, ett sto kommer att föla innan midnatt hon var redo. Monica och jag gjorde en liten fölturne idag, med liten cirkus som följd. Vi kollade tempen på de 18 föl vi har nu lyssnade på lungor och hjärta samt gav de äldsta fölen avmaskning. Det blir ju lite cirkus för en del hoppar runt och tycker vi är jätteläskiga. Men de brukar lära sig fort och några tycker redan det bara är skoj när vi kommer in till dem. De till och med ropar efter en när man går förbi.


Jag har lite fler bilder hur det ser ut i mitt hem här. Det var några som frågat efter det . Sen fick jag en kommentar av Bimbo boy angående ett inlägg jag gjort hos honom om homoäktenskap angående den nya lag som tillåter det, som gått igenom i Sverige idag. Jag blev ganska glad av det han skrev. För jag har växt upp i en liten by i Dalarna med homofobi precis som de flesta där. Eller rättare sagt det var väll inget jag direkt tänkte på utan stämmde väll in i den allmänna kören. Men jag kände ju ingen då jag viste var homosexuell. Men i och med jag flyttat runt en del har ju umgängeskretsen vidgadts och jag har fått lärt mig en del. Och sedan har faktiskt Mark Levengood och Jonas Gardell bidragit en hel del med vad de sagt och skrivit. Och jag har inte behövt fundera länge förän jag kommit till slutsatsen att ingen kärlek kan vara fel. Och tänk vad hemskt om man älskade någon och andra skulle bestämma det var fult smutsigt och inte tillåtet. Jag är katolik men en modern sådan. Jag tror att man ska läsa bibelns andebudskap och se mycket som liknelser eftersom bibeln skrevs för så länge sedan. Ta en sådan sak som skapelseberättelsen. Hadde man skrivit om att gud skapade celler atomer och big bang hadde ingen förstått ett dugg. Därför handlar det om adam och eva. Andemeningen i just detta är Gud skapade livet. Sen ska inte bibeln citeras och användas för att förtrycka folk och bestämma hur de ska leva. Där finns en mening i bibeln som jag tror på, du skall icke dömma. Sedan en av de viktigaste älska din nästa såsom dig själv. Ja det blev en utvikning. Men det är bara för att kristna har fördömt homosexuellas kärlek.Det är inte kristet enl. min mening. Jonas Gardell är väll främst känd som komiker men han skriver så mycket klokt om Gud och om kärlek. Och har man lite hjärta alls så måste man inse att ingen har rätt att bestämma över någon annan vem den ska älska. Nu finns det ju en viss sk. kärlek som är snedvriden och sjuk, som tex. pedofiler. Men det kan man inte alls jämföra. Där är det en förövare som utsätter ett barn för ett brott den inte kan försvara sig emot. Jag skulle skrivit all kärlek är bra om den är ömmsesidig. Jag har inte alls för så länge sedan ändrat mig i den sista frågan om homosexuella jag hadde. Och det var om rätten att adoptera. Mitt argument var jag var tveksam om det var rätt för att det finns så mycket fördommar i samhället och barnet kunde få det svårt pga. detta. Men det finns så många föräldrar som inte tar bra hand om sina barn, och så många oönskade barn. Och om ett homosexuellt par adopterar är det väll som med alla andra par. De kanske blir världens bästa föräldrar eller inte alls bra det kan man ju inte säga innan. Men adoptivföräldrar undersöks ju ganska ingående innan de får adoptera så förhoppningsvis är förutsättningarna bra och goda för att barnet blir älskat och väl omhändertaget. En del kommer med lama och patetiska argumentet men släktets fortlevnad då, det är onaturligt osv..men vad då folk finns det väll mer än nog av. Se på andra samhällen i naturen tex bin alla är inte menade för att fortplanta sig eller behöver göra det. Men behövs endå i samhället. Föresten så kan homosexuella också få biologiska barn, tex. genom insemination. Detta blev kanske rörigt och lite svårbegripligt. Men kan sammanfattas med, leve kärleken,för alla...

1 kommentar:

Dennis Alexis Hellström sa...

Hurra! Jättebra skrivet. Du är fantastisk. Finns du på Facebook förresten? ;)