tisdag 7 april 2009

Vilda spermier och skyddsombud..


Jag förstår ni undrar om spremierna. Jo det var hingsten Varennes spermier som anlände hit idag. Vi hadde två ston som skulle betäckas med honom. Och jag kollade på spermierna i microskåp, de var helvilda verkligen toppkvalite. Det är så pga av inavel med hästar som är för nära släkt så har fertiliteten blivit dålig för många avelshingstar, det är ett problem. Tex Valley victory som var en gigant i aveln är i det närmaste steril nu. Vi har en bror till honom han är inte ung längre men han är i det närmaste steril han också. Tittar man på hans sperma så simmar kanske två tre spermier och knappt viftar på svansen. kollar man på Varenne så är det ett myller av liv.

Sen eftermiddagen var väll på ett vis intresant, men endå supertråkig. En sorts motsvarighet till svenskt huvudskyddsombud var här och hadde en genomgång av säkerheten och redovisade också en del mätresultat. De var här och får runt med traktorer motorsågar och allt vi har som låter och mätte ljudnivå och vibrationer. Nu fick vi redovisning. En av våra traktorer bullrar farligt högt och man ska ha öronproppar när man kör den eller åker med. Sen redovisade han olika symboler för gift,kemiska ämnen brandfarligt osv. Det var ju ganska bra för jag kan inte alla italienska symboler. Och genomgång vad man gör vid olycka. Sen kom en löjlig del. Hur man leder en häst i grimmskaft och grimma. Tex var det farligt att linda grimmskaftet runt sin egen halls. Tja vad säger man förstår man inte det tror jag man i sig själv är en säkerhetsrisk att gå lös. Vi fick genomlida en torr powerpointpresetaion på tre timmar. Sen kom det som var droppen, allt det han gått igenom fick vi som flera små skrifter..ooo vi kunde väll läst det själva innan sen kunde han haft en halvtimme för ev. frågor. Han höll på att bli endå mer ingående med förklaringar då sa jag att hungriga hästar är en säkerhetsrisk då avslutade han tack och lov. På torsdag är jag bjuden på påskbuffe till Franco efter jobbet, det ska bli kul det blir ju inte sent det gillar jag. Förra året gjorde jag egna påskbilder med hjälp av denna ovilliga modell. De bilder som blev lite misslyckade som min hand kom med tex. blev ju roligast. Iår får jag inte tag på kycklingarna jag tror det är deras mamma jag använde som modell förra året hon har nog skvallrat. Jag fick hålla kycklingen i foten för den inte skulle rymma. Sen har jag sett storken idag här på gården.

2 kommentarer:

Veronica sa...

Haha, ska man inte linda grimskaftet runt halsen?! Det trodde jag :) Allvarligt talat så kan jag förstå att vissa bitar var intressanta men den där så-sköter-man-om-hästar biten kanske han kunde hoppa över!

Kul med påskbuffè och lite sällskap :)

Kram på dig

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej igen!
Va kul med Sundbyholm. Då har vi kanske några gemensamma vänner.
Till sommaren har vår travbana SM-finalen och då kommer det ett helt gäng till oss. Det är över 80 anmälda till vårt arrangemang och alla är nyfikna på oss här i norr och vårt trav! Det ska bli kul!
Trevlig påsk!
Carin