torsdag 23 april 2009

Mjölkskola mm











Idag har jag haft mjölkskola. Fölet som har en mamma med mastites fick ju inte nog med mjölk. Men kunde dricka lite,det gjorde hon nobbade att dricka ur krubba eller flaska. Vi fick sy fast en sond . En slang som sys fast vid ena näsborren och går ner i magen och så lindar man slangen med plåster. Jag har bild på det. sen fäster man en slang i det och en flaska med mjölk och håller i. det tar en tjugo minuter. Jag insåg att jag skulle få spendera mycket mycket tid att sonda fölet eftersom den behöver mer och mer mjölk. Så jag hadde mjölk i en krubba och började ha skola med fölet för att låra den dricka i krubba. Problem nr ett var att stoet gillade mjölken så henne fick jag binda. Fölet försökte dricka men fattade inte riktigt först utan dök ner med näsborrarna och blåste och fick nog i näsan. Jag stråk det lite över rygg och baken som stoet gör när den vill uppmuntra fölet att dia. Och ganska snart lärde hon sig att dricka, även om hon "dök" ner lite ibland med hela mulen. Imorgon tar vi nog bort sonden. Fölen ska ha namn på p och jag tyckte pipeline passade för denna. Pipeline bi. Sen kommer en bild på Chiquita bi s föl. Hon födde ett föl den 21 april. Och pappan är den försvunne och kidnappade Daguet rapid. Det är stoet jag skrev om den femtonde hon med tumören . På en av bilderna ser man hur läppen hänger pga av förlamningen till följd av tumören. Fölet blev ett friskt stoföl. På en bild är det hon som diar

3 kommentarer:

Monica sa...

Hej !!!!!
Åh,vad härligt att titta in här........man lär sig så mycet och du skriver så bra.........får lust att börja rida igen, när jag är här.....hästar är ju för underbara.....!!!!!!
Ha en trevlig helg....
Kram,Monica

Veronica sa...

Pipeline är ett passande namn :) Jag tycker det är jättekul att följa med dig in i boxarna! Kan nästan känna doften av hästarna :)

Kram på dig

lurigopalia sa...

Tack Monica och Veronica vilka gulliga kommentarer. Jag är jätteglad att ni tycker om det jag skriver. Jag började skriva av två orsaker dels för jag tycker det är roligt och sen för att min familj och vänner I Sverige skulle kunna följa min vardag. Men alla blogggäster och nya vänner har verkligen varit en överraskande plussbonus...