måndag 6 april 2009

Det har gungat lite i sängen..




På sista tiden har det ibland gungat lite i sängen, det är det enda jag känt av i jordbävningsväg. Tanterna i min affär säger att jorden rör lite på sig ibland. Den sista stora jordbävningen i detta område var 1966. Jag har själv sett resultatet i colaredo montalbano utanför Udine. Där finns en halv borg. Andra halvan rasade under den jordbävningen. Tanterna berättade att hela huset gungade hos dem och att de var rädda. En arbetskamrat till mig var sex år då men minns fortfarande jordbävningen att alla fönster gick sönder. Stackars alla som nu blivit hemlösa eller som mist någon anhörig. Jag är mindre rädd för jordbävning än för vulkanutbrott. Den ena tanten utryckte det bra. Hon sa hon fick hällre huset i huvet under en jordbävning än blev grillad av en vulkan. Med tanterna menar jag mina tanter som har affären där jag handlar .


Inatt föddes ett hingstföl efter Pine chip. Han var lite krokbent för benen var så långa det brukar räta ut sig så småningom. Han hadde dock problem att resa sig själv. Så en gång i timmen har jag fått gått och hjälpt honom så han kunde dia. Sen vid lunch kom nästa föl. Stoet var i hagen när larmet gick. Jag fick springa ut och hämta henne och leda in henne. Då stack redan en liten hov ut. Jag vr rädd för denna förlossning för förra året blev en katastrof vi höll på att mista henne. Och fölet dog. Det levde först men kom inte ut utan satt fast vid bröstkorgen. Vi var fyra som drog men fick inte loss fölet. När fölet slutade andas kom traktorn fram vi fick dra lös fölet för att rädda mamman. Vetrinären hann inte dit för kejsarsnitt. Men nu gick det jättebra. En lätt förlossning och ett perfekt litet hingstföl efter Toss out. Hon var så förtjust i sin första lilla unge hon pratade med den hela tiden och sköter om den. Det är fullt upp nu. Jag har också tre nyopererade ettåringar,som ska ha sprutor. En tvååring som också är opererad fick jag ta stygnen på idag. Sen är det alla ston som ska kollas och betäckas. Och hingstarna som ska tappas. bilden är från den jordbävnings förstörda borgen. Och sen en favoritkrydda i blomm salvia.

3 kommentarer:

pysen73 sa...

Ja, usch, det är läskigt med dessa naturkatastrofer, de verkar bara bli kraftigare med tiden också...
Tur att det gick bra med fölningen den här gången.

Pappa B sa...

Ja just det, jordbävning var det. Jag trodde något annat jag i min enfald.
Visst är det läskigt med dessa naturkatastrofer, som vi dessvärre inte har full kontroll över heller.
Hoppas att det gungat klart nu och att du får en trevlig dag.

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej!
Det verkar så spännande med ditt "barnmorskejobb" hos hästarna,
eftersom jag är hästtokig som du förstår. Däremot får vi hoppas på att det snart börjar ordna upp sig efter naturkatastrofen. Som sagt man får inte ta ngt för givet och jag ger alla sörjande och engagerade en tanke.
Hälsningar från norra Sverige
Carin