onsdag 22 april 2009

Byfest snart..


På fredag börjar en byfest som håller på till den 3 maj. Det är mat, vin och dans. På dagarna är det olika tävlingartex fotboll eller minimara. Det är torgstånd som säljer lokala produkter. Ett litet tivolo och olika utställningar. Lite teater och olika jippon för barn. Utställning av djur från en bondgård och hästuppvisningar o ponnyridning. Här i Italien är det nästan alltid fest någonstans. Olika byfester och ofta med teman som ostfest ,sparrisfest osv. De tillställningar jag har varit på har varit roliga och trevliga. Och något jag tycker är anorlunda mot sverige är att det oftast är blandade åldrar. Gammal och ung umgås. I Sverige så är det mogen dans tex för äldre och vissa ställen nattklubbar och diskotek blir man nästan uttittad om man är över 35. Och äldre personer ska hellst gå och lägga sig klockan nio eller stanna inne verkar det som. Här en bild från förra året på bondgårdsdjuren ett får med hängöron o en get.

6 kommentarer:

Veronica sa...

Vad kul att den håller på så länge! Det är trevligt att vara ute då det är en massa mat, människor i alla åldrar :)

Kram på dig och sov så gott!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Kul med byfest! Det skulle jag gärna vilja vara med på!
Carin

Livet på Citronodlingen sa...

Ja, visst är det kul med alla fester! Snart är det en religiös fest i vår grannby som är helt vansinnigt rolig, de springer ner från berget bärandes på ett helgon. Det är så stort och tungt så de är säkert 50 gubbar som bär det!

Vicky sa...

Det låter otroligt trevligt. Önskar jag kunde hitta någon liknade fest här runtomkring!
Kram

Myra sa...

Så roligt det låter. Hade gärna varit med och kikat runt jag också. Britterna är ungefär lika tråkiga som svenskarna då det kommer till umgnge på detta viset. Man håller sig till sin lilla krets och struntar i resten...

Har läst ifatt mig nu, om dramatiska fölningar, pensionärer på bete, placentor och jag vet inte vad. Har ju missat massor under mitt påsklov. :)

lurigopalia sa...

Veronica-Ja det är trevligt,nu börjar en tid då det är fester överallt.
Trottinglady-Det är bara att pallra sig hit till Italien det.Alltid är det fest någonstans. Och jag är så förvånad att trots alla turister som finns här i närheten. Så är det ytterst få som letar sig ut på de här festerna.
Pysen73- Jag läste din blogg förut om helgonets vådliga färd ner från berget. Det skulle jag gärna vilja se.Hår konkar de också runt på helgon vid olika ftillfällen. Men det är ingen sport för det är slätmark..
Utlandsmamman- tror du inte det är fester ute i byarna. Det brukar sitta lappar i affärer om det.
Myra- Du är obetalbar hehe