söndag 12 april 2009

En föredetta deprimerad häst..




Första året jag var här så födde ett sto som heter Winkies walentine ett fint stoföl. Hon hadde problem med graviditeten så hon födde lite för tidigt, men fölet var fint. Men när de föds för tidigt kan man ge blodplasma för att stärka fölet och minska risken för infektioner. Så gjordes också denna gång. Fölet fick feber efter några dagar. Jag och min kompis Chiara som var vetrinär här då. Vi kämpade med detta föl. Hon fick dropp vilket innebar att jag fick vara hos henne många timmar varje dag i boxen. Ibland visade fölet tecken på att bli bättre men sen blev den dålig igen. Fölet var en underbar liten hästtjej. Hon var jätterar och en liten skådis. Når hon skulle ha sprutor spelade hon död, blev helt ledlös och slapp. Och så fort det var över blev hon normal igen. Trots hon var sjuk ville hon leka och gosa. När hon efter en månad dog grät jag och Chiara floder. Och jag svär på att Winkie förstod hon ropade efter sitt föl och fick ledsna ögon.Det visade sig att labbet där vi köpt blodplasman hadde fuskat. DE hadde tillstånd för att göra plasma från åtta hästar som var undersökta. Men de köpte billigt blod från öststaterna som var otestat och det var virus i det. Därför blev det lilla fölet sjukt och dog helt i onödan. 4 andra föl dog här i Italien och 3 på Irland. Hästägarna med Biasuzzi i spetsen såg till att de fick stänga det labbet för gott. Jag var väldigt bitter på dem de orsakade lidande pga. girighet. Hon har inte blivit gravid sedan dess och har alltid sett så ledsen ut hon hadde deprision. Men nu har det hänt. Hon blev gravid och igår kväll födde hon ett underbart litet hingstföl. Och hon har fått ett nytt ljus i ögonen igen och hon dyrkar sin unge. Hans pappa är Sugarcane Hanover och den här fina ungen blev Sugarcanes sista föl hos Biasuzzi han har ju åkt hem till Sverige. Jag saknar Sugar och är glad åt den här fina ungen. Den bästa påsköverraskningen jag kan tänka mig.Här kommer bilder..

6 kommentarer:

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej!
Vilken lycka för dig och den nyblivna modern med fölet.
Förstår att du saknar Sugercane.
Fortsatt trevlig påsk!
Carin

Marica sa...

Gudars skymning så tanig mamman ser ut. Är det normalt att ryggen ska sjunka ner så kraftigt? Ser nästan ut som om hon hade en kamel puckel vid manens början.

Kul ändå att hon fått nytt ljus i livet och hoppas allt går bra.
Kram

Livet på Citronodlingen sa...

Fy, vad arg man blir på sånt!! Bra att dem fick stänga det där labbet!

lurigopalia sa...

Marica är man 22 år är det normalt man är svankryggig. Och hon fick detta föl för hon var deppig. Hedanefter blir det embryotransfer. Hadde hon inte behövt ett föl för psyket skulle hon inte fött föl utan haft en surogatmamma.Sen är det lite knepig vinkel jag har fotat också.

pappa B sa...

Försvnn min kommentar på förmiddagen?
Nåväl sov så gott
pappa B

Veronica sa...

Usch, vad jag blev ledsen! Hur kan man vara så dum att man köper in okontrollerat blod... Men tur i alla fall att det där labbet stängdes och jag hoppas att de fick ett värdigt straff!