lördag 18 april 2009

Lite drama igår kväll..


Igår kväll cyklade jag till stallet vid tio på kvällen. Dels kände jag på mig en fölning var på gång. Men sen tycker jag det är skönt på kvällen sitta och lyssna på hästarnas tuggande och andra ljud och fågelsången och grodsången utanför. Alla blommdofter är också intensivare på kvällen. Luca var bortrest så jag viste jag skulle ta den här fölningen vilket som. Efter en timme börjar Gessy gå runt i boxen med svansen lyft ett tecken på att fölningen är på gång. Så jag satt mig och väntade ,det var hennes första föl. Hingsten Selfpossesed var fadern till fölet. Ja så gick vattnet och hon lade sig. Jag gick in och klippte av alarmet. Och luca ringde det är en..jag vet sa jag jag är i boxen hos henne nu. Ok ring när det är över sa han då. Allt var bra de små hovarna kom först jag öppnade fostersäcken och tog tag i skenbenen och hjälpte henne dra lite vid varje värk.Sedan kom nosen och resten precis som det skulle. Lite hårt sitter de alltid när det är första fölet. Fölet var framme och jag höll på att rensa nosen på fölet man drar med fingrarna på sidan om nosryggen och ner över näsborrarna för att få ut ev fostervatten. Då kom Monica. Vi konstaterade det var ett stort fint stoföl. Jag ville gå till andra stallet och kola in Oscar så han var ok. Så Monica stannade för att invänta placentan och att fölet skulle resa sig. Hon ringer ganska snart skärrad att jag måste komma för Gessy hostar upp saker slem som forsar ur näsan och verkar ha svårt att få luft.. Jag skyndar dit och Monica pratar med Fabio i telefon som säger vi måste göra en tractotomi om hon slutar andas. dvs. skära upp strupen. Hon andas men hostar slem ur både näsborrar och mun. Vi har en sond en slang vi för ner i Näsan ner i svalget ner i magsäcken och sen en pump och sköljer henne ,vi pumpar ner vatten ,sen med självtryck kommer det ut igen pluss det vi vill ha upp. Ganska snart avtar hostan och hon börjar bli normal. Men det stackars stoet är helt slut efter först förlossningen och sen detta. Vi börjar kolla vad det är som kommit upp. Det visar sig att när hon låg ner efter förlossningen hadde hon tuggat i sig halm och när hon fick en eftervärk satt i vrångstrupen. Jag var glad vi slapp skära upp strupen. Monica sa dock lite besviket hon hadde behövt få träna på att göra det. Jag sa inte på stackars Gessy hon kan praktisera på någon människa, det är i stort sett samma grej ett snitt över struphuvet.Ja så det blev ganska sent innan det blev sängen igår. Och idag fick jag höra jag ska jobba imorgon. min normalt lediga dag, Nicola är sjuk. Hadde inga speciella planer , jag är ledig på tisdag istället. Jag ska ta med kameran på min tur i morgon.

Bilden är från vårat hästparadis i utanför Udine. Det är enorma hagar där går våra unghästar,samt pensionärer och några tävlingshästar på semester..

3 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Oj, va läskigt! Tur att det slutade bra i alla fall!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Tur att det gick bra! Va´mysigt att sitta i stallet och filosofera och känna allt det du skriver om.
Skulle gärna vara med!
Hälsningar från norr
I Sverige har vi haft enorma travtävlingar med Olympiatravsfinal på Åby. Sett det på Tv och följt det live på datorn.
Carin

Monica sa...

hej !!!!!!
Oj,oj,dramatiskt !!!!
Men du verkar vara så himla duktig.....lugn,iskalla nerver....
Tur att hästarna har dig !!!!
Vilka fina bilder du visar.....
Ha en trevlig söndag....
Även om du måste jobba.....
Kram,
Monica