lördag 4 april 2009

Blåregn


Jag älskar blåregn,om några dagar börjar de att blomma. Den här bilden är från förra året. Det doftar så gott också.Inne i Venedig är det blåregn vid uteserveringar på terasser och tak och i små trädgårdar,det blommar överallt och är helt ljuvligt den här tiden. Den doften,blandad med doften från resturanger,och venedigbornas egen kokkonst är så speciel. Bara något kvarter från det värsta turiststråket är det ett helt annat Venedig, det där rommantiska,underbara som man vill uppleva när man reser dit. Vist allt det där alla turister går och tittar på Markusplatsen,Rialtobron,Suckarnas bro och Dodgepalatset är fantastiska platser som man inte bör missa. Men det där andra Venedig det kommer att göra dig helt hopplöst förälskad i den staden. Så ta lite extra tid efter de där obligatoriska turistmålen och upptäck staden.Och är ni intreserade av historia läs på lite innan ni åker dit,Venedig har en fantastisk historia med många intresanta saker att lära sig. Ett exempel: världens första getto fans i Venedig ordet kommer därifrån och det var en stadsdel med judar. Och än i dag är det en synagoga där. Men befolkningen har ändrats,det bor fler Indier nu där än Judar.
Imorgon om det är fint väder ska jag gräva och göra iordning mitt tomatland. Annars finns bara ett enda måste på dagsschemat för imorgon och det är att köpa semifredo, det har jag faktiskt inte provat än. Men det ser gott ut.

1 kommentar:

Vicky sa...

Visst är det vackra blommaor. jag har inte sett att de slagit ut ännu, men det borde vara dags när som helst! Ha en bra söndag.