tisdag 10 februari 2009

Idag kom det hö. Var fjortonde dag kommer en långtradare från Tjeckien med hö. Den här kommer full med småbalar som vi lastar av för hand, ett riktigt slitjobb.Efteråt har man hö överallt och helt svart i näsan. Det är säkert jättenyttigt andas ner höpulver i lungor och näsa.Men o andra sidan jag har inte hört om några hösjukdommar mer än hösnuva/allergi. Det kommer en till långtradare med hö, men den kommer med stora rundbalar som körs ut i hagarna. De som går ute har vindskydd att gå under samt fri tillgång till hö vid foderbord med tak. Rundbalarna lastar man av med traktor.
Att vi får höet från Tjeckien är två orsaker en att det är billigare. Men främst är det kvalliten, det är mycket fina örter som är bra för hästarna i det höet. Och det växer i en miljö med mindre föroreningar av avgaser än här. Inatt kommer Luca hem från Usa. Ska bli intresant och höra om de köpt några nya hästar.
Läste aftonbladet. Ibland är det verkligen dumma rubriker. Man hittad död med igentejpad mun. Han hadde utsatts för kraftigt våld. sen kommer slutknorren, kanske belv han mördad..Vaddå kanske hadde han slagit ihjäl sig själv och tejpat för munnen för att inte skrika?
Jag har jobbat på sundbyholm. Där hadde fem idioter skärt en stackars travhäst i benen. De han och fly i en bil. Dessa önskar jag allt ont. Jag blir grinfärdig när jag läser om dessa djurplågare. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan göra något sådant. Jag är icke våldsam av mig. Men skulle jag se någon göra något sådant skulle jag utan tvekan gå lös på den med högaffel. Inte döda, men den skulle få väldigt väldigt ont..

4 kommentarer:

Anonym sa...

Djurplågare kunde världen verkligen varit utan.

När är/var carnevalen i Venedig? Datum? Kommer det foton?

Nina, Hjalmar och Selma

lurigopalia sa...

den börjar nu på fredag,carnevalen och håller på till 24 februari.Jag ska gå på söndag. Det blir nog fler dagar.Jag ska ta foton och lägga upp här..

Veronica sa...

Jag hatar också djurplågare. Det är riktigt jobbigt att lasta ur hö, det kommer jg ihåg från alla hölass i Sverige :) I Torino kom det stora balar med traktor så man slapp slängandet. jag tror dom köpte sitt hö från Frankrike.

Kram på dig

Livet på Citronodlingen sa...

Det låter som tuffa dagar, kan tänka mig att du känner dig ganska mör efter en sån dag...
Det finns så mycket elakt folk här i världen... tur att de som är snälla ändå är fler...