söndag 22 februari 2009

Bespottad,osannolikt möte o carneval











Jag åkte hemmifrån tidigt på morgonen, jag har lärt mig att då slipper jag trängseln. Jag cyklar till stationen sen tar jag tåget, det tar tjugo minuter till Venedig. I Porto magehera stannade tåget. Jag såg två unga killar stå förvänntansfulla på perongen. De var väll i femtonårsåldern. skinjackor och piercade lite överallt. När tåget stannade spottade de på fönsterrutan och det råkade bli där jag satt. De såg på mig och jag kastade slängkyssar åt dem. Då greps de tydligen av ånger de sprang framm till dörren öppnade den och ropade ursäkta tusen gånger damen..fast på Italienska. De var nog inte sådanna "bad" guys som de försökte vara.

Framme i staden strövade jag i lugn och ro genom en nästan tom stad. Det är underbart att strosa i gränderna. Doften från en liten bar drog in mig ,och jag tog en fritelle och en cappucino. Det enda som störde var ett gäng ryska turister som skränande kom förbi och drog vidare.Jag tog kort och var in och köpte lite småsaker, vad ska jag inte avslöja för det ska bli en födelsedagspresent så småningom.

Staden vaknar och det börjar bli folk och framme vid Markusplatsen fotar jag massor av fina dräkter. Men det gäller att passa sig skyndar man sig inte står det vips en japan brevid motivet och ska fotas. Jag vill inte ha dem med på bild. De är hopplösa och just japanerna. Men jag fick en massa fina bilder trots dem, jag var snabbare ibland. Jag åkte runt lite med båtarna och klev av på lite olika ställen. Och vid det som kallas havets port vid änden på Markus platsen stöter jag ihop med en kompis, Sölvie Nordin. Hon är guide och hadde just då med sig en grupp finländare.
Ganska konstigt av alla tusentals att jag skulle springa på henne. Sölvie är guide och talar tyska,norska,svenska,italienska och engelska flytande. Hon guidar grupper och tar privatguidningar. Här är en länk till henne http://www.veniceguiding.com/about/about.htm . Men behöver ni guidning i Venedig rekomenderar jag verkligen henne.

Jag avslutade mitt Venedig besök med ett resturangbesök. Jag vet inte vad den heter resturangen. Maten var god. Men kyparen försökte lura mig. Jag fick en nota på 31 euro och då var det 4 euro serveringsavgift och 10 % påslag av någon annan andledning. Det är åcker men så långt är jag med på det. Men jag gav kyparen en 50 euro och han säger det är ok och sticker. Menar han ska ha 19 euro i dricks. Jag hejdade honom och sa nu vill jag ha tillbaka på pengarna och du kan glömma dricks, det där var ett fult trix. Det är nog många som inte gitter säga till. Men till den lilla grisens ställe går jag inte igen..Jag tröstade mig med en glass innan jag åkte hem. Och den är supergod och slår det mesta glassen i Venedig..Här kommer lite bilder..

2 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Vilka fina bilder! Du måste vara nöjd med nya kameran! :o)
Apropå restaurangen såg jag ett inslag på "Le Iene" (tror jag att det var i alla fall) där de skickade in först ett utländskt par och sedan ett italienskt par på restaurang och fastän de åt exakt samma saker så var det utländska parets nota MYCKET högre!! Så fult!

lurigopalia sa...

Det har stått om det i Il Gazzetino. Och jag brukar tala om att jag bor här. Jag hörde Amrikaner vid bordet brevid de skrek rakt ut 25 euro för en pizza. Sen är det alltid bättre välja resturanger där de inte lägger på serveringsavgift utan det är totalpriset som står i menyn. Jag är nöjd med kameran..