söndag 9 november 2008

Vägbygge och andra byggen


Jag cyklade in till byn som vanligt på en söndag. Jag brukar köpa lite färdiglagadmat hos 2 kockar spela en lottorad och vid rätt årstid brukar jag köpa en blomma för min lilla trädgård. Nu när jag cyklade slog det mig hur väggbyggen funkar i Italien, i alla fall just här. De har pågång på tjugo olika ställen infarter , påfarter,broar och tunnlar. Först är det en himmla aktivitet, sen står det still i månader och inget händer inte ett liv där. Sen plötsligt drar det igång igen. Undrar vad de gör hoppar de runt och bygger lite här och lite där? Eller tar de semester eller vad sysslar de med det hela verkar frutansvärt inefektivt. Det är lika när det ska byggas ett hus. Först får man vänta på murarna sen snickrarna , rörläggaren,målare,arjkitekten osv. långa tider står bygget och ingenting händer. Det är vanligt här säger de. Det går inte att planera så de byter av varandra effektivt helt omöjligt tydligen. Så var det ju här i mitt hus, renoveringen som effektiv tid var kanske femton dagar tog från midsommar till slutet av oktober. frustrerande då jag hadde allt nerpackat i kartonger...Någon kan väll skicka italienarna på kurs till Sverige. Det är charmigt och livbejande livstil här att ta dagen som den kommer utan planering, men ibland är det irriterande och helt obegripligt för oss nordbor...Jag köpte fegatto venezia som jag aldrig provat idag. Lever på venedig sätt. Det var tunna skivor stekt lever med lök och någon sorts sky till det var gott..Nu är jag uppbokad nyårsafton det blir i goda vänners lag , o hundar. Jag har lyckats få azeleor att blomma om , de dog alltid för mig i sverige, men de trivs med vårt klimat här, det är vinterblommor här..

Inga kommentarer: