måndag 3 november 2008

Italienska köket..


Italiensk mat är underbar. Och det mesta bygger på enkla rätter men hög kvallite på råvarorna. Jag har ätit underbara fiskrätter här, en av de godaste var en fisk som heter sant petrus den var stekt och till det en sorts sås på kronärtsskocka. Jag tyckte det var en av höjdarmåltiderna någonsin. Det bästa den lilla fiskresturangen ligger i min by. Min vännina fick den finaste tallrik med skaldjur och annat hon ätit i sitt liv..Jag älskar skaldjur och här finns verkligen fina , men jag har blivit allergisk. Och inte lite häller , jag hamnade på sjukhus med allergichock när jag åt jätteräkor. Det var i sverige och antagligen är det just jätteräkor jag är allergisk mot för jag hadde ätit vanliga räkor veckan innan utan problem, men vem vågar chansa läkarna sa jag kunde dö.. Det blev en liten utläggning som inte hör hit. Jo en annan favorit är olive ascalan mm så gott. eller bresola med lite pressad citron. och det ska vara den som är gjord på oxkött. Jag vägrar äta häst. De som tycker om tar också gran padano och hyvlar över. Pizza här är också jättegott inte de flottdrypande sakerna man fått i sverige. favoriten är med prosiutto san danielle lite oliver och rucolla sallad. jag har inte ost på mina pizzor jag äter inte ost. glassen här den hemgjorda den är drömgod. ja jag kan räkna upp i det oändliga. bara olivolja med en färsk brödbit är ju delikat om man har en god olja. Men allt är inte gott, eller rättare sakt jag tycker det är så slemmigt så jag inte ens smakar. En sak är trippa det är komage det får vara för min del det ser osmakligt ut. Sen finns det något som ser ut som små geleklumpar med röda trådar i det heter nervette. det är närver från kohjärna...urkk ..inte det häller tänker jag prova. tupp och grisfötter äts också..inte något jag längtar efter men där kan jag faktiskt tänka mig smaka en bit..


Idag har det varit jobbdag som vanligt. Jag håller på med fölen som avants från sin mamma och tämjer dem så de går att hantera . nu första fasen består av att jag klappar och gullar med dem. en del är rädda och det tar ett tag innan de låter mig ta på dem. Men har jag en gång kommit åt att klia dem är de sålda.. De ropar på mig allihop när jag kommer in i stallet alla vill precis som människobarn ha uppmärksamhet och är sotis om någon annan får det. schyst jobb eller hur fölgulla..Ja sen har det varit lite sopa ta ut o in hästar och utfodring också. De har försökt få igång elementena idag. Men efter murarna borrade sönder ett rör har det inte funkat. Jag tror termostaten gick sönder och något annat med. det var ett fasligt liv i rörena och bara ett element fungerade här uppe. Vi stängde av så får de komma och kolla på dem igen. Jag har inte kallt för jag har ett elektriskt element ..Det köpte jag förra vintern för ganska ofta blir det strömavbrott då blir det kallt fort i ett stenhus. Sen är oljetanken inte stor så oljan räcker ungefär en månad och naturligtvis tar det alltid slut på en fredagkväll, så man är utan till måndag..Nu ska jag äta lite pasta..det blir en enkel med tomatsås och lite grisini och kallskuret kalkonkött till..dryck vatten..

Inga kommentarer: