fredag 1 maj 2009

Studiebesök

Min mammas man Henrik och mamma var med mig idag när jag kollade alla hästarna i hagarna. Jag jobbade själv av hela personalen efter lunch. Då ska jag runt alla hagar och kolla så allt är ok med hästarna. Sen är det bara att fodra de hästar som är inne det är tex sådanna som ska föla snart, hingstarna, nyopererade, eller sådanna som ska betäckas. Så det är väll en 40 hästar i stallet. Så eftersom jag jobbar första maj får jag ledigt en dag i veckan. Imorgon är det Henriks födelsedag. Då ska vi åka till Padova och titta på den botanisca trädgården där. Sen om vi hinner blir det en kyrka som är känd där skydshelgonet sant Antonio är begravd.Men nu ikväll har jag cirka en timmes jobb vid midnatt och kolla tre ston om de är redo för betäckning, det gör jag med Monica. När en häst närmar sig ägglosning så får man kolla den var sjätte timme dygnet runt för exakt rätt tidpunkt för att inseminera dem. så vid midnatt brukar det vara ett gäng. Men det kan också vara tre på natten beroende på när de kollade sist och status.Det brukar chefen och monica göra. Men chefen är borta så jag får rycka in. På bilden Henrik med Usa d jesolos föl med Equinox. Hon är kullens äldsta föl.Född i Januari.Det blir lite mindre bloggande nu när jag har besök..

2 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Trevligt med lite utflykter!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va trevligt och mysigt med mor på besök! Förstår att det kan kännas bra! Sköt om dom!
Carin