söndag 3 maj 2009

Forts pilgrimmsresa..











Efter Prato d valle gick vi till botanisca trädgården där fans det tråd som var från femtonhundratalet,blå och röda näckrosor,och köttätande växter och mycket mer. Det är en oas mitt i staden och inga trafikljud hördes in dit bara de gånger det kom ett utryckningsfordon och det hände inte så ofta. Jag tog kort där inne och här bjuder jag på ett kort på en köttätande växt. Efter det fortsatte vi till sant antonios kyrka. Sant antonio är staden padovas skyddshelgon. Men hjälper också sjuka, och barnlösa. Han är också skydshelgon för bönder och djur. Folk kommer till den här kyrkan för att be på pilgrimmsresa. Han ligger begravd i en marmorkista i en del av kyrkan. Det är en jättekyrka med mycket vackert att titta på. Helgonets grav är det kö till man går i sakta mak i kö förbi och tar på kistan om man är troende och ber. Man kan också offra ett ljus man lägger i ett bås. På en vägg sitter brev och foton av tacksamma människor som menar de upplevt mirakel och deras böner till helgonet har hjälpt dem tex. att bli friska eller få barn. Det var en speciell stämmning där.Vid änden på hans kista stod en kvinna som nog hadde något svårt att be för. För hon tillläts stå kvar med sitt huvud tryckt mot kistans huvudända så hon kom huvud mot huvud med helgonet. Hon stod så och bad innerligt och stod så så länge jag var där inne. annars var det kö och en munk stod och såg till att man bara passerade och inte kunde stanna.Jag är ju katolic så jag hadde givitvis min egen bön när jag gick förbi. Är man inte katolik kan man gå förbi och titta om man vill men av respekt bör man inte röra kistan. Utan för kyrkan var det religiös kommers. Det såldes offerljus radband och helgonbilder. Därifrån kunde man även åka hästdroska om man ville. Efter min pilgrimmstur var det resturangbesök. Och vi gick in på en kinaresturang. Mest för det var lungt och de hadde sköna stolar. Vi åt vanlig kinamat förutom jag då som åt friterrade alger till förätt det var jättegott. Man kunde få svalbon och grodlår också, ingen av oss var dock sugen på detta.Vi började gå tillbaka mot stationen och tittade in på Padovas antika gamla universitet som är berömt och galieleo har undervisat där. Det var han som sa jorden var rund och inte platt..En till glass blev det innan vi kom till stationen. Enkelt och smärtfritt var det behövde bara vänta tio minuter innan tåget till Mestre kom in.På tjugo minuter var vi i Mestre och skulle ta tåget till byn. Jag kollade perrongnummer och vi gick dit. Klev på tåget som kom in och åkte. Det var bara det att det blev fel. Vi hann till Pregnazol innan vi upptäkte det.Det var för detta tåg hadde kommit in på samma perong men gick alldeles innan det vi skulle åkt med. Det blev en liten vånda och med väntetid blev det en timme extra. Men sen kom vi på rätt tåg och kom till byn. Väl framme i byn upptåckte jag min cykel hadde fått punktering. Och efter att hela dagen varit varm och solig så började det blåsa upp . Så mamma och Henrik fick cykla hem och jag gick efter. Det är i alla fall ett par killometer eller tre. Jag hadde cirka en kilometer kvar när spöregnet började. Det gjorde inte så mycket dagen hadde ju varit bra. Och våta kläder kan man byta..

4 kommentarer:

pappa B sa...

Det är tufft att ligga på topp. Men allt gick ju bra till slut, eller hur. VAckra bilder från hela pilgrimsresan.
Sov så gott
pappa B

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va trevligt ni verkar ha haft och vad dina gäster skall ha uppskattat detta!
Ha en bra vecka önskar jag dig!
Carin

Livet på Citronodlingen sa...

Synd att det blev lite trist avslut på dagen, men som du säger, våta kläder är ju bara att byta när man kommer in..

Veronica sa...

Vad kul att få hänga med! typiskt att du skulle få punktering och till på köpet regn... Men tur att det hände på slutet utav dagen :)

Kram på dig