måndag 25 maj 2009

Rugiada bi


Igårkväll började så bra med ett litet hingstföl som föddes. Jag såg Rugiada var på gång. Vi viste fölet låg fel med rumpan före. Detta var fjärde fölet som kommit så för henne. Jag har speciella känslor för henne hon var så snäll och det första fölet jag förlöste helt själv här var hennes. Jag hadde en känsla att det inte skulle gå bra. Jag fick rätt tyvär. Luca har på 30 års förlossningar inte varit med om att livmodern gått sönder och tarmarna kommit ut. Nu hände det igen. Men denna gång var vi där och hon fick genast starkt smärtstillande så hon inte hadde ont. Luca sa nu ska vi rädda fölet , för stoet blir svårt att klara. Vi fick ut fölet och fick liv i henne med syrgas. Ett livligt föl men ett bakben var odugligt. Rugiada stod upp och vi kunde mjölka den första mjölken till fölet. Och hon var glad i sitt lilla föl pratade med det och slickade det. Redan då rann livet ifrån henne. Hon sövdes jag höll henne och smekte hennes huvud medan hon somnade, Sen transporterades hon sövd till kliniken hos Fabio. han gjorde ett försök att operera och rädda henne. Hon vaknade aldrig ur den sövningen för tarmar och livmoder var för trasiga. Jag och Luca jobbade vidare med fölet till läget var stabilt och vi sondmatade det. Idag har hon blivit gipsad och kan resa sig. Hon är modig och kämpar den lilla. Så nu är jag fölmamma igen, helt ofrivilligt jag är jätteledsen att mist stoet. Fölet kommer aldrig bli en tävlingshäst men hon kommer bli ett avelssto för mamman var av viktig stam och pappan är Self possesed. Rugiada hadde många bra avkommor, bla annat Guiseppe bi som varit i Sverige och tävlat och tillhör europa eliten. Jag är trött jag har bara sovit tre timmar. Och har jobbat idag till sju på kvällen med att ta hand om fölet och en massa annat.

Inga kommentarer: