tisdag 5 maj 2009

Inavel..


Det finns en avelshingst från Usa som heter Angus hall. Han får en del kanonfina föl. Men på ett fint föl går det fem vanskapta. Vi har sett här att de ofta blir gravt bockbenta eller missformade och deformerade framben. Redan förra året sa jag till jag lagt märke till det och de inte skulle använda den hingsten. Ett föl förra året fick de gipsa men var tvungen avliva det till slut för benen var så klena. Igår var det dags igen. Ett av våra bästa ston fick vårkar det var tjugo dagar för tidigt. Och fölet kom inte ut. Vi var jag. Luca. Claudia och Monica vi fick lyfta fölet och dra samtidigt som vi vred. Det visade sig sedan att tack vare att frambenen var så krokiga vred det om fölet i felläge så bakbenen vek sig bakåt. så fölet satt fast vid höften. Stoet hadde ont och fölet gnägggade lite och hjärtat stannade vi fick igång hjärtat med massage och sen fick det syrgas och konstgjord andning tills vi fått ut det. Men det dog efter tjugo minuter. Det var lika bra för med de benen hadde fölet ingen chans att kunna stå. Och då kanske man vårdat det någon vecka och fäst sig vid fölet. Innan det dött. Sedan visade det sig lungorna var fulla av fostervatten som rann ut ur näsan när vi gjorde hjärtmassage. Ja det var trist med fölet men i det läget var vi glada vi klarade stoet. Hon mår ok idag. Det är Equinox bi s syster, Dakota bi. Senare på natten fick ett annat supersto ett välskapt hingstföl efter Pine chip. Hon heter Meadowbranch Emmelie.

Det var lite om läget på hästfronten. Jo viktigt är också att Oscar o hans små hästkamrater har åkt till Udine på bete. Jag saknar honom men det är ett riktigt hästparadis så jag vet han har det bra, men det är tomt. Min mamma och Henrik har hunnit med byfest, shopping och cykeltur långs naturreservatet vid floden Sile. På byfesten såg vi den hår stiliga hästen..

6 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Usch, va tråkigt...

Vicky sa...

Vad kul att läsa om ditt besök, fina bilder!

Pappa B sa...

Hallojsan Italien
Nu är väskan packad och gubben startklar för Tyskland. Hoppas att ni får en bra fortsättning på veckan. Själv skall jag se till att må bra, ta fina bilder och försöka trixa ihop några texter som går att publicera i de medier som är intresserade. Givetvis kommer det några inhopp på "pappa B" också om tekniken tillåter.
Var rädda om er och ha det så bra.
pappa B

Veronica sa...

Vad tråkigt... Jag har för mig att jag hade hand om en Angus Hall unghäst och om jag inte minns helt fel var den just väldigt bockbent.

Kram på dig

thebromanders sa...

Det är ju väldigt intressant att höra om dina upplevelser med hästarna!

Anonym sa...

Ja där har du ju baksidan av ditt jobb, sorjligt när det blir så. Men sorjen överväger nog dom glädeje stunder nu har. Men man mins ju dom sorjliga dagarna. Vad mysigt att ha mamma och Henrik på besök. Lättare för dom att hälsa på dej än att du hälsar på dom. Och så har ni ju så fint där nere. Vackra bilder du tagit. Kram Carina