tisdag 26 maj 2009

Pioggia bi


I år ska fölen ha namn på p . Och stoet som dog igår hette Rugiada vilket är dagg. Och efter dagg kommer regn. Dårför kallar jag hennes lilla föl för Pioggia bi som är regn. Jag tycker det är passande och så är det ju sorgligt hon var orsaken till mamman dog. Jag kan inte riktigt ta in det där med död och borta. Det gäller alla som dör för mig. Människor och djur, för mig finns de på något vis endå. Lilla Pioggia kallar jag pia som förkortning hon är orsaken till mycket jobb nu. Hon har ett gipsat ben. För när de ligger felvända som hon gjorde så får inte benet plats riktigt och det blir så här. Hon kommer aldrig att kunna tävla men hon kan ju bli ett avelssto. Redan nu kan hon resa sig själv. Inte alltid då får man hjälpa henne. Och när jag ropar på henne hasar och skuttar hon fram på tre ben. hon ramlar ibland men vi har gjort ett speciellt underlag åt henne så hon faller mjukt. Och hon är så tapper och vill verkligen upp och stå och gå. Ja ni hör jag har som vanligt fallit pladask för denna lilla varelse hon är så söt. Vi sondar henne hon får mjölk genom en slang i näsan. Men så fort hon blir säkrare att resa sig kommer hon att få dricka ur en krubba. Hon har ju sugreflexser och när jag böjer mig ner för att fästa och öppna sonden säger det bara smack så sitter hon fastsugen i min kind eller haka.Hon smackar och suger på allt hon kommer åt och hon verkar tro hon dricker. För hon blir ju mätt i magen. Ja och naturligtvis i allt detta så är det mycket annat jobb. Ett föl fick dropp för inte torka ur den hadde feber. Flera hästar får ögondroppar. Det finns en fluga som lägger larver i ögonvråerna på hästarna och bakkroppen på larven har en krok den fäster sig med och framkroppen är en mun som äter av köttet i ögonvrån. Vi har ett gift vi dödar larven med. Men sedan måste hästen få droppar och antibiotica i ögonen mot irritationen som uppstår. Det är ofta de utan någon bästis som får detta för de brukar ju stå och vifta bort fluggor åt varandra. Och har de ingen som hjälper dem med det eller ingen kraftig pannlugg så brukar de kunna få detta otyg. Nej nu ska jag ladda upp bild på lilla sötnosen med sitt gipsade ben

3 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Åh, stackars liten!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va sorgset! Hoppas att det kommer att gå bra, så gott det bara kan gå!
Jag tycker att du är så duktig och verkar jobba jämt!
Nu drar Elitloppscirkusen igång!
Åker dit på fre och imorgon startar mitt kallblod!
Ska bli kul!
Carin

pappa B sa...

Stackar liten. Kommer hon att bli återställd, eller konvalecent för resten av livet?