lördag 24 januari 2009

Utlandsmammans utmaning

Mina dagar kan se väldigt olika ut, men vissa saker gör jag varje dag .Sen ä det beroende på om det är förlossningssesong eller inte.
6.30 ringer klockan och jag klär på mig och kokar havregrynsgröt och äter.
7.15 efter tagit det lungt på morgonen cyklar jag till stallet, jag bor på gården , men den är stor och det är cirka en kilometer fram till stallarna.
7.30 Jag är vid bb-stallet och förlossningsstallet, där står de ston som inte har långt kvar innan fölning. Jag går in till varje sto kelar lite och känner och tittar på spenarna och ser om det är nära.
8.00 släpper ut hingstarna Toss out,zambesi bi,valley bossbi och ringmaster bi i sina hagar. Pluss mina bb-ston. Tar ut lite olika hästar i hagarna.
900 Jag och Monica (vetrinär) går en rond. Vi tar tempraturer, ger sprutor,lägger bandage,ger regumate kollar allmäntillstånd på alla som står inne.
10.30 Jag gör lite av varje klipper någon häst,umgås med fölen för de ska bli tama,ryktar,städar,plockar och den som kollat hästarna i hagarna kommer tillbaka och raporterar om det är någon som måste kollas eller in.
11.15 kollar de ston som ska kollas med ultraljud för fölets posstion, eller de som ska kolla brunst för betäckning och sätter på de födelsealarm som ev behövs ( ett alarm som en liten låda med en sändare man syr fast vid blygdläppen på stoet och fäster ett litet band vid den andra så när förlossningen börjar dras en liten manet ur sändaren och ett larm går till min,chefen och monicas mobiltelefon.när larmet går är det på gång då har vattnet gått, och man får bege sig med högsta fart till förlossningsstallet.)
12.00 lunch om inget händer som tex en fölning. Jag cyklar hem äter och tar en liten lur på en timme cirka ..
14.30 tillbaka i stallet tar in hästar kollar stona ,ger medecin om det behövs, kollar så allt är ok med vatten och att killarna fodrat alla hästar kollar ev fler ultraljud, borstar hästar ja allt möjligt som behövs. och emmellan allt detta så gullar jag med så många jag hinner och oscar förstås han hinner jag alltid med.
17.30 slutar om inget inträffar hem duschar och cyklar iväg och handlar.
19.00 middag
19.45 ledig ibland går jag ut med kompisar, ofta är jag trött och sitter vid datorn skriver till släkt och vänner och läser bloggar..
kring 2300 sängen ,läser lite och slocknar som ett ljus..
och då kan det komma en liten truddelutt på mobilen jag far upp på med kläderna som ligger bereda på utryckning trampar iväg till förlossning och bb springer runt kollar vem som larmar och förlöser stoet normalt tar en förlossning cirka en halvtimme när den kommit igång. ger fölet en stelkrampsspruta plus en till spruta. inväntar placentan och att fölet diar brukar ta en två timmar. Men får inte ta längre en sex timmar innnan fölet diar. Tar det längre tid måste fölet sondas för att få den första mjölken och krafter. Ja sen är det bara trampa hem i mörkret. Trött men lycklig att fått vara med om det lilla mirakel varje födsel är.. Det är i stort sett mina dagar sex dagar i veckan är ledig söndagar..

4 kommentarer:

Vicky sa...

Vad spännande att läsa om dag! Vilket fantastiskt jobb du har, jag är full av beundran. TACK för att du antog utmaningen :)

lurigopalia sa...

ett litet tilllägg om förlossningarna. Ibland är jag själv. Men ibland kan de vara svåra att dra ut fölen. så oftast är det jag chefen och Monica. Vi turas om och hjälps åt med de olika bitarna. tex. efter förlossning stannar en bara och kollar om fölet diar och placentan.

Livet på Citronodlingen sa...

Betydligt mer händelserika dagar än mina som är så fruktansvärt urtrista ;o)

Anonym sa...

vilken spännande dag!
nu har jag hamnat på din, pysens och utlandsmammans bloggar och längtar ännu mera bort från det här gråa,trista vädret!

Jag kommer tillbaka till er alla tre. vill gärna hör mer om era spännande och annorlunda vardagar och era tankar om livet i Italien.Även om det var ett tag sedan jag bodde utomlands (Frankrike)så känner jag igen mig i en del.

kramar till er alla tre