fredag 27 augusti 2010

Tiggare..




I Italien är det vanligt med tiggare. Men ge dem inga pengar, jag ska strax förklara varför. För fem år sedan när jag kom hit var det vanligt med barn som tiggde i Venedig. De var också upptränade ficktjuvar. De levde som rena Oliver Twist. Pengarna fick de själva inte se röken av. Det var barn från blandannat Rumänien som öststatsmaffian tagit hit. Föräldrarlösa barn eller barn på rymmen. De bodde i tält husvagnar och under broar här. Och hadde "chefer" som tillhörde öststatsmaffian som förutom detta slaveri också sysslar med prostution och droger. Polisen här gjorde gång på gång nedslag i dessa barnslavläger och dessa som stod för det gick att komma åt med hjälp av lagen. De här hänssynslösa personerna lurade också och tvingade in unga flickor i prostution.Jag pratade själv med några som var på en bordell i min by. Flickorna där handlade i min lilla affär. Jag frågade naivt varför de inte försökte åka hem när det visade sig inte vara det jobb de trott. Jag fick två skäl. Det ena var skammen de var skändade och förbrukade tyckte de själva. Men så var de också livrädda en flicka som hadde stuckit hadde de fått tag på och henne hadde de skurit av brösten. Flickorna flyttades också runt på olika bordeller just för att inte få kontakter. Också detta går att komma åt lagligt. Och bordellen i min förra by har polisen stängt.


Men nu kommer vi till dagens problem. Nu har dessa människohandlare kommit på att gammla och krymlingar kan de utnyttja utan att det går att komma åt dem lika lätt som när de har minderåriga. De gammla får knappt mat för dagen och många gånger hotar man att skada deras anhöriga om de inte tigger åt dessa maffiosos. Så ger du pengar till den trasiga gammla gumman stöder du maffian inte tanten. Och underlättar och gör det fortsatt lönsamt med denna handel. Det sitter nästan överallt tiggare nu. utanför affärer och utanför kyrkan. Det är lättare vid tex en kyrka att tigga för man har en tradition att ge allmosor åt tiggare det står ju i biblen att man ska dela med sig åt den fattiga och katolikerna tar det bokstavligt. Ja det är snudd på syndigt att inte ge. Det hadde varit mer ok om det verkligen hadde gått till tiggaren. Även om det aldrig är ok att det ska behöva finnas folk som tvingas tigga av fattigdom. Det känns hårt och jag tycker verkligen synd om den stackarn som tigger,Men för att få stopp på denna syniska slavhandel ger jag inte ett öre..


Jag vill inte ta kort på en tiggare så istället blir det en bild på ett fint hotell på Lido d Venezia. Jag var nämligen ledig idag och spenderade dagen på stranden och i havet..

2 kommentarer:

Monica sa...

Hej !!
Bra inlägg, gillar ditt förra också och håller helt med dig !!
Klart jag blivit lurad också av tiggare, men precis som du har jag nu också lärt mig att inte stödja maffian.
Vistt finns det äkta fattiga, men det är svårt att se. Då är det bättre att bjuda på mat.
Jag gjorde det för ett par månader sedan i Rom. En ensam äldre man frågade om en liten slant när jag var på mc.donalds. Jag frågade om han var hungrig och han svarade ja. Då bjöd jag honom på en big mac meny i stället för att ge pengar. Han blev överlycklig och jag kände att jag gjort nåt vettigt. Men det är inte ofta jag gjort något sådant, av helt förklarliga skäl....
Ha det bra,
Kram,Monica

lurigopalia sa...

ja Monica som du gjorde är ok. Men jag har ibland frågat då har de inte varit intreserade av mat.Men de är allt äkta fattiga krakar. Men som sagt var maffian tar det de lyckas skrapa ihop.Sen har vi de där dryga färgade typerna som är unga män som tigger eller går runt på parkeringar låtsas sälja strumpor men är mest ute efter se om någon glömmer låsa en bil,så de kan stjäla allt löst.Det är riktiga parasiter som förstör för dem som verkligen behöver en fristad här.