måndag 1 december 2008

En viktig bok för mig..


Jag har läst enormt mycket böcker av alla de slag. Det är bland det bästa som finns att ostört få njuta av en god bok. Men den här boken den är en bok jag aldrig glömmer, och som kanske är en sak som format mig till den jag är. Jag har aldrig mobbat någon, och alltid försvarat den som mobbats. Dels är det min uppfostran, men kanske också Pricken. Boken är en barnbok som skrevs redan 1945 men är lika aktuell idag. Det handlar om en liten prickig kanin som föds i en familj med bara vita kaniner. De är inte snälla mot honom och han blir utanför för att han är anorlunda. Pricken ger sig av hemifrån och träffar en familj med bara prickiga kaniner alla utom en som är vit och de är dum mot den. Ja allt löser sig till slut och den slutar lyckligt. Men det handlar ju om mobbing och att det inte är fel att vara anorlunda. Alla barn borde få höra pricken, några vuxna också .Författaren heter Margret Rey och i orginal heter den Spotty. Så jag grät när mamma läste den. Min syster har läst den för sina barn och vad jag vet är de inga mobbare häller. Tvärtom . Så läs pricken för era barn...

Rusket fortsätter här och inne i Venedig är vattennivån den högsta på 22 år. Expressen har bilder på översvämmningarna idag. Hagarna är som små miniskärgårdar där hästarna får kryssa fram mellan stora vattenpölar. Sen blåser det enormt mycket och kalla isiga vindar..brrr

1 kommentar:

Veronica sa...

Hej!
Jag ska komma ihåg den här boken till mina barn, när och om jag får några! Har själv aldrig läst den men den låter intressant i din beskrivning.
Kul att läsa din blogg om hästar. Har jobbat med travhästar under 4 år i norra Italien.
Ska helt klart följa din blogg :)

Ha det så bra.

Hälsningar Veronica