fredag 5 december 2008

Djurplågeri


I Sverige har kalla fakta gjort ett inslag om travsporten. Syftet var med programmet visa på att det pågår ett avancerat djurplågeri och detta för att tjäna pengar. Programmet blev helt fel vinklat, och dåligt underbyggt med fakta samt anonymt påhopp på Åke Svanstedt en av våra framgångsrikaste kuskar. Det är inte många som syslar med sporten och vet något om hästar som tror detta är sant. Om ni kollar in på Stefan Hagbergs blogg som jag länkar till längst ner på sidan får ni en utmärkt förklaring på allt detta trams. Jag tycker också programet svek de hästar som faktiskt far illa. Det är inte vanligt men det förekommer att hästar far väldigt illa, och det gäller inte bara travhästar utan hästar överhuvudtaget. Jag har faktiskt inte sett så mycket grövre saker i travet. Men det jag sett har varit och det verkar tyvär inte vara helt unikt hovslagare som misshandlar hästar. Hovslagare som kör raspen hårt i sidan på hästar . De irriteras när hästen hänger på dem. Det är klart det är jobbigt , men jag har sett bra hovslagare som fixar att sko en häst utan att misshandla den. En annan hovslagare sparkade en gravid häst med stålhätta på skorna i magen. Det blev givetvis anmällt och i mitt stall fick denne inte sätta sin fot mer. En annan kategori människor jag också sett misshandla hästar är personer som arbetar med att transportera hästar. Jag blir helt galen på dem. Tror de hästen kommer att vilja gå på transporten nästa gång om den ska misshandlas för att gå in? Man får lägga tid på att lära hästen i lugn och ro transporten inte är farlig. Det är ju rädsla som gör att de inte går på. Lägger man lite tid på detta så spar man oändligt mycket tid längre fram och smärta och rädsla för hästen. Ett annat fall jag minns var en ponny inköpt till en tonårstjej både mor och dotter var lika okunniga. Den stod i det stall där jag hadde mina ridhästar. Det hände då och då ingen kom och gav hästen mat. Jag gav hästkraken både mat och vatten och jag fick ge den av mitt foder. För de hadde ingen aning om vad en häst äter. mamman hadde köpt en säck med hö och en säck med spån. Och trodde det skulle räcka i 14 dagar för då kom nämligen nästa säck med hö. Jag och två till hästägare tog det för okunnskap och pratade med mamman. Hon blev arg och flyttade hästen där upprepades saken , det berättade en som hadde häst i nya stallet. Då blev det polisanmälan. En häst som är glad och mår bra, presterar bättre. Och att få en häst att lita på en och bli vänn med den är en helt outstanding upplevelse, och är den största anledningen till att så många tycker om hästar och ägnar sig åt trav ridsport osv. De som plågar hästar går helt miste om detta, som är det bästa med att ägna sig åt detta fina djur.Jag kan inte få in i skallen hur man kan slå ett föl tex..På bilden är Aliath lb med sitt stoföl efter varenne. Hon har spån i sin box för har hon halm äter hon halmen och får kolik.

1 kommentar:

Veronica sa...

Fint inlägg och jag håller med dig i mycket. Lustigt att det är just hovslagarna som man sett göra dom värsta sakerna.
Jag läste också Stefans mycket intressanta blogg.

Ha det så bra idag!

Kram Vera