lördag 6 december 2008

Farfar


Min farfar hette Peder. Jag tänker inte gå in på ålder ,yrke eller något sådant. Jag ska bara skriva lite om vad farfar var för mig när jag var barn. Farfar höll mycket till i vedboden och snickrade och högg ved. Jag brukade vara med och snickra på mina egna allster, det bestod väll mest i att försöka slå i en spik och såga. Jag kom på i morse när jag vaknade att jag faktiskt kunde symbolisera mina far och mor färäldrar med växter. Jag har inte tillgång på bilder på tre av dem här i Italien. Min farfar var en hängiven trädgårdsodlare och hans trädgård fick han omhägna med högt stängsel annars kom älgarna och åt upp allt. Och det farfar allra hällst odlade var älgarna så förtjusta i så han till slut fick göra en egen avdelning för det, inhägna med korrigerad plåt för allt annat tog sig älgarna in i ,eller över så förtjusta var de i blommkål ,vitkål och grönkål som var det farfar försökte odla. Så kål får symbolisera farfar. Han odlade också tomater och gurka i växthus. morötter,ärtor och ringblommor. också brudslöja och blåklint. Farfar hjälpte mig med att snickra burar till mina kaniner. Ibland drog han en truddelutt på munspelet. Han snusade små spännande askar med grovsnus. Varje gång han la in en prilla sa han alltid oooo vad gott och strök bort snuskornen runt munnen med baksidan av handen. Jag förstod det inte var för barn. Men en gång smög jag in i hans byrålåda vid sängen och åt lite snus, jag fattade inte det där med under läppen. Jag fick nog inte i mig mycket men jag kräktes, och än idag mår jag illa av doften av snus.

Inga kommentarer: