torsdag 4 december 2008

Jag längtar så


Det första stoet har kommit till vårt bb. Vi har ett stall där de som snart ska föda står. Så har vi en förlossningsavdelning där de föder och är ett par dagar med de nyfödda fölen. sedan får de gå till eftervården ett stort stall där de är ett tag med sina små föl. Hon som är på bb nu ska ha föl i början av januari så det är lite tidigt. Men så här med busväder ute så är det bäst att ha henne där så hon inte föder fölet i regn och rusk, man vet aldrig. Där på bb kollas stona varje dag av mig och pysslas om. D å har de förtroende för mig när det är dags att föda. Ibland är jag själv och ibland är en vetrinär också med och luca. Sen när det är svårt har vi en karl som går nattvakt som får hjälpa till om det behövs muskler. Ligger fölet fel och det inte går att vända då krävs det styrka för att få ut fölet och rädda både mor och barn. Som tur är brukar det vara en fem sådana på de cirka hundra föl om året som föds här..jag längtar..Jag älskar se de småliven komma ut och börja sitt liv. Jag har följt dem sedan länge och sett dem i ultraljud och i slutet när vi sätter alarm så har jag även känt på dem..oftast är det huvet man känner..här är enigmasbi hennes första föl och det är också equinox bi en av våra hingstars första föl den föddes 2007 och är tjugo minuter gammal här

Inga kommentarer: