lördag 6 december 2008

Mormor eller Bestemor..


Min mormor HETER Dagny. Hon är den enda jag har kvar av dessa fyra kära. Hon är 93 år och fortfarande hänger hon med i allt som händer och sker. Men tilbaka till barndommen,min alltså. Mormor sydde mycket och hon sydde mycket kläder till mig. Men framför allt så sydde vi tillsammans kläder till dockorna. Och det var verkligen välklädda dockor jag hade. Farmor hon var mer drottning i sitt kök och ville styra och ställa själv. Mormor tog gärna hjälp av mig. vi skalade potatis,malde köttfärs i den handvevade köttkvarnen och gjorde en korv som heter medisterpöls. Vi gjorde negerbollar och bakade danska bullar. Ja mycket mer än detta men det är vad jag kommer ihåg. Sen var det disken, vi fick värma vatten på spisen, för de hadde bara kallvatten och sen diska. Allt det här var bara roligt med mormor. Mormor läste också mycket sagor för mig. Den enda gånger hon sade ifrån var om jag gjorde något som var farligt för mig eller inte bra, annars blev jag nog bra bortskämd.Hos mormor och morfar var det också ofta mycket folk på besök. Då dukades det på bordet i vardagsrummet och utdragsskivorna drogs ut. Den vita linneduken kom på och silverljusstakarna kom på bordet med tända ljus. Det hände ofta jag somnade i en säng i köket på kvällen,till sorlet av kalaset och folk som pratade.De här kalasen var fester där syftet var att umgås, alkohol förekom ytterst sparsamt då ofta som ett glas likör till kaffet. Det var en trygg miljö för ett barn.Mormor hadde också blommor det var gloxenia,porslinsblommor,sant paola,ammaryllis och myrten . Myrten pysslade vi om jag och mormor och formklippte som en rund boll. Mormor tog skott åt mig så jag fick en helt egen blomma.Mormor skulle väll här symboliseras av myrten. Men det behövs inte hon är en riktig blomma själv och jag har kort på henne..Bilden är från mormors 90 årsdag. Snart får jag träffa min mormor igen, när jag kommer till Sverige, jag längtar..

1 kommentar:

Vero sa...

Jag kan skicka henne vart du vill. =) Du vann juh! *flin*

Skicka mig adress till vero@lica-creative.se