lördag 6 december 2008

Morfar


Min morfar hette Arne. Han hade korpsvart hår och det förblev svart hela hans liv. Det blev lite grått vid tinningarna i 80 årsåldern. Morfar han har klappat djur med mig. Och vi har promenerat för att komma till de här djuren i både Sverige och Danmark. Det har varit hästar,getter,kor,höns,ankor,hundar katter mm.. och de flesta har vi också matat. Jag minns inte vi sa så mycket just när vi var med djuren utom att lockade på dem och var med dem,det behövdes liksom inget mer. Vi var helt nöjda med det jag och morfar. Vi odlade smörgåskrasse också jag och han. Som vi sen klippte ner på knäckebrödssmörgås det var gott. Morfar rökte camel och pipa. ciggareterna tyckte jag inte om. Men doften av pipa gillade jag och jag får en sorts trygghetskänsla än idag när jag känner den doften. Han tvärslutade med att röka efter att ha rökt i 50 år, han hadde fått lite problem med kärlkramp. Morfar tyckte också mycket om att cykla och åka ut i skogen. Först fick jag följa med i en barnstol på pakethållaren senare hade jag egen cykel,mormor var också med för det mesta. De var gästfria och jag tror halva Danmark och Norge har varit och hällsat på dem.Morfar var också odlare. han odlade potatis grönsaker som ärtor,morötter och gräslök ch persilja. Morfar tyckte mycket om blommor och mest då om luktärtor som han odlade i alla färger.Jag ville ha en bild här på luktärtor men hittade ingen riktigt bra. De hadde också Gloxenia hemma stora blå och röda, dem tyckte morfar mycket om och var stolt över. Då fick det bli en bild på en gloxenia.

1 kommentar:

Vero sa...

Du bör nog kolla in min blogg.

GRATTIS!