tisdag 14 september 2010

JAG VAR NÄRA ATT DÖ!!!!!!

I morse när jag klev upp anade jag föga att detta kunde blivit min sista dag i livet. Jag gjorde mig iordning som vanligt medan klockan tickade på mot ödestimmen. Jag klev ut igenom portarna. fåglarna sjöng. Sedan gick jag över gatan vid övergångsstället. det kom bilar ochnågra stannade och jag gick över. Men det kunde ju ha varit en dåre som suttit i bilen och bara tvärstartat och kört över mig och jag kunde ha dött- alltså var jag nära döden--
Förlåt alla läsare om ni blev förskräkta. Men detta är ett exempel på hur tidningarna rubriksätter. De skriver ofta så om någon kändis. Alltid med superlativ som rubrik. Sedan läser man. Viserligen ofta halvsaning som det jag skriver ovan. Men inte alls vad man förväntar sig efter läst rubriken. Jag är trött på sådan journalistik. Kan de inte spara superlativen till där de platsar. Och raportera sansat. Det händer nog med saker i världen för att de ska kunna använda dessa rubriker endå. Men det ser illa ut när de använder samma ord som tex. kaos och kattastrof när det ena gäller en b kändis autografsignering som inte alls behövt vara speciellt kaoitisk. Och det andra gäller ett krig eller ett terrordåd med många dödsoffer. Man blir liksom imun mot superlativen. Vad tycker ni?

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jag hòll pà att dà nàr jag làste din rubrik...Och ja, jag hàller med dig!

Vicky sa...

Skönt att det inte hänt dig något :)

lurigopalia sa...

Lite taskigt skrivet kanske men jag är så trött på detta..

Helly på vift sa...

Ja, det är väldigt irriterande med sådana rubriker, men det säljer ju och det är ju det som betyder något tydligen...

Kram från Sverige

Marianne sa...

Jag håller fullständigt med dig! Jag känner mig ibland lurad, ibland bara rätt upp och ner irriterad och oftast trött på eländet. "Prinsessan gravid" blir "hon kunde ha varit det om ...." Precis som du skriver. Mycket irriterande med den där sensationsjournalistiken.

Monica sa...

Hej !!
herrejösses, ja du skrämde upp mig ordentligt !!!
Skönt att det bara var en rubrik...
Och ja,jag håller fullständigt med dig !!!
Kram,Monica