onsdag 15 juli 2009

Italienska posten ojojoj....




På tisdag förmiddag var jag ledig . Min målsättning var betala ett virusskydd jag beställt på nätet. Sen skulle jag öppna ett lönekonto samt skaffa ett betalkort. Jag började med posten. Det var kö och olidligt varmt därinne ingen aircondition. När det äntligen var min tur så började jag förklara jag skulle skicka pengar till en adress på Irland. Jag tänkte mig som i Sverige man sätter in pengar och mottagaren får en utbetalningsavi. Jodå så fungerar det i Italien också. Det var bara det att hon i postluckan vägrade att aceptera att det bara var en firma adress det skulle vara ett namn också. Något sådant har jag inte .Idioti ungefär som om man inte kunde skicka brev på posten. Ok sa jag då kanske jag kan få ett postepay och gå hem och fixa via nätet. Jo då hon började samla in dokument pass,carta identita osv. Men så skulle hon ha code fiscale en sorts skattenummer. Det har man på sitt läkarkort också . Jag sa jag inte hadde kortet men det stod på läkarkortet samt på mitt lönebesked. Då blev det helt omöjligt. Jag sa tack för ingenting och gick till banken. Jag fick jättebra service där och information och olika kontotyper att välja på. Och hon nöjde sig med codefiscale på läkarkortet. Och då skulle jag öppna bankkonto samt ha ett visa electron betalkort. Fördelen med banken är ju att deras bancomatkort funkar i Sverige också. Så jag kan ta ut pengar i Sverige på mitt lönekonto. Det kostar fyra euro. Men det är det värt för att slippa dra runt med kontanter. Jag betalde mitt virusskydd sen med mitt nya visakort. Jag satte ju in pengar där direkt. Sen så har jag allt kopplat till internet så jag kan se allt som händer och alla transaktioner. Bankkvinnan var jätteduktig att informera. Men för varje sak bankomatkort,visakort bankinsättning samt lönekonto följde en hel packe med papper och de skulle undertecknas. Jag vet inte hur många papper jag skrev på men minst tio var det.Efter detta var jag helt slut och hela min lediga förmiddag var också slut..På måndagen fick jag lite bilder från min mamma det är från deras trädgård björkhagen där samt bäcken som rinner i utkanten av trädgården. Ett litet ögonblick längtade jag dit..Men sen tänkte jag på regn, mygg och knott då gick det över..här kommer min mammas bilder..som motvikt till allt papperskrångel..

9 kommentarer:

Unknown sa...

Då du fick också signera tusen sidor för att öppna konto m.m. Alla dessa olika tjänster måste skrivas under....legge civile..nånting. Konstigt att hon krävde Codice Fisacale kortet av dig, det ska räcka med att du säger ditt namn/födelsedatum så kommer allt upp på skärmen automatiskt. Du finns registrerad på alla kontor som behöver ha ditt C.F. Jadu, Italia mi fa ridere ogni tanto... Hoppas du får en lugnare dag imorgon!

lurigopalia sa...

Johanna jag vet jag inte behövde kortet men den inbicilla postkärringen gick inte att övertyga. Destutom hadde jag lönebesked samt läkarkort och där står koden. Och jag tappade intresset av att ha ett konto på posten med den dåliga servicen.Jag fick min lön i handen förut i alla år på kontoret.Men detta är ju bra att ha konto.Imorgon blir det inga kontor utan stall o hagar..

Livet på Citronodlingen sa...

Jadu, posten är verkligen en historia för sig, jag vet inte hur många gånger jag har gått ut därifrån med rök pysandes ut ur öronen ;o)
Jag har aldrig med mig själva codice fiscale kortet, bara hälsokortet. Allt står ju där...

Miranda sa...

Men vadå finns det ett kort med C.F? Jag har bara ett papper..?

Lät ju som om du fick vara med om en del tjaffs. Hoppas du slipper det i framtiden!

Unknown sa...

Miranda: Jag har ocksà bara ett papper och det ràcker bara att du kan hela lààààànga raden och har ID-kort....

lurigopalia sa...

Det är en del ställen som tjafsar och vill ha plastkortet med CF. Men det ska räcka med att du kan siffrorna och bokstäverna sen kan de plocka fram dig på datorn. Men som sagt var på posten blev det tjafs.

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Inte lätt med denna byråkrati och papper...
Va fint du bor! Stora kontraster mot min landsända i Sverige.
vårt SM blev mycket lyckat och om du tittar in på min trottinglady ser du vinnaren, du kanske känner henne. Petra Edqvist.
Vi avslutade det hela med besök på Western Farm och där red vi och hade skoj.
En av hästarna som var med var efter Toss Out, visst är det han som är hos dig?
Ha det i värmen!
carin

Ingmarie sa...

Vilken dag du måste ha haft!Men det var kul att läsa om den....är du HÄSTBARNMORSKA?Det låter jättespännande...
ha det lugnt o gott!

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Out of Sight (DE)och Camilla Jonasson, proffs i Halmstad kör och tränar. Tysk hästäg.
Vilka hästar han deläger.
Jori Turja var i Boden för några år sedan. Han hjälpte mig att fixa en italiensk körtjej också, men det tror jag att jag har skrivit.
Förstår att det är ett "stort" ställe du jobbar på.
Carin