onsdag 13 januari 2010

Min kompis Chiara är tillbaka


Den här sessongen januri till july är det min kompis Chiara som är vetrinär o bor här. Vi har alltid roligt och hon är ett kvicksilver som kommer sparka liv i gubbarna. Idag var det premiär med fölalarm för henne och mig. Hon var lite ringrostig och Fendy var inte speciellt samarbetsvillig hon hoppade o stod inte stilla. Men det gick bra till slut. Den 5 fick Usa d jesolo ett fint hingstföl efter Conway hall. Jo vist jag glömde tala om jag har varit i Sverige över jul. Det har varit kring trettio minus där flera dagar och mycket snö. Där umgicks jag med släkt och vänner. Samt konstaterade sorgset att det var vargjakt på de stakars vargarna som det inte är speciellt många av..Den här fina lilla hingstungen är årets första föl, han kommer att få ett namn på bokstaven R . Sorgligt var när jag kom tillbaka hadde stallets äldsta häst somnat in för gott. Hon hette Ewelyn newton och är en av våra stammödrar här. Hon blev trettio år och hadde lagt sig ner och somnat i boen och vaknade aldrig. Så hon dog i sömnen av ålderdom. En annan som också dött var Clarissa bi hon dog av kolik. Koliken var troligen orsakad av att hon hadde fått fång och kunde inte röra sig. Det var sorgligt med henne men de hadde nog blivit tvungen att avliva henne för ingen behandling hjälpte på hennes fång. Men nu får jag glädjas åt det nya lilla fölet o de som kommer. Och snart är det carneval igen den 6 februari drar den igång.

Inga kommentarer: