torsdag 21 januari 2010

Asl

Nu sitter jag och väntar på Tony. Klockan åtta kommer han och vi ska till Asl. det är Itaöliens motsvarighet till försäkringskassan. Jag har ett gammalt kort det ska bytas ut mot en plastbricka. Jag behöver den för läkarbesök köp av medecin och sen står mitt socialförsäkringsnummer på det så när man tex ska teckna någon form av abonemang vill de se det nummret. Det är ju ett bevis på man har jobb och betalar skatt. Jag ringde innan väl medveten om hur detta funkar här och frågade behöver jag mer än italienska id kortet passet och det gammla kortet med mig. De sa det räcker. Jag ser med stor spänning framm emot besöket för hitintills med Italienska myndigheter har det alltid varit så de frågar om en till sak de inte nämt och så får man komma tillbaka en till gång. Har man tur räcker det med en till gång men då kan de komma med ytterligare en sak fast de gången innan försäkrat det räcker med det frågade efter då. Det är bara plocka fram sitt tålamod och humor annars får man magsår..Så snart Mogliano here i come..

2 kommentarer:

Unknown sa...

lycka till. det kommer sàkert att gà bra.

Tove sa...

Vet precis vad du menar! Lycka till!