lördag 21 november 2009

Ett vintips..


Jag är kräsen då det gäller vin. Den här tiden är den tiden man dricker det vinet som kallas novello, det är nytt vin. Enligt Tony görs det också lite anorlunda än det som ska lagras, det vet jag inget om. Det här vinet är från regionen jag bor i Veneto. Alla vinexperter hävdar det inte är något vindistrikt direkt, men jag har fått mycket gott vin härifrån. Speciellt bra o känt är prosecon det vita vinet som är lite lätt mouserande...Men nu till det här vinet jag sitter och smuttar på nu.Det är köpt på butikskedjan sma så det finns nog i stora delar av Italien. Vinet heter Colle dei cipressi ,novello 2009..Köp det om ni hittar . Det är fruktigt doftar gott och inte surt utan mjukt med en aningen strävhet men det är lite.Sen lite lite pärlande ..Ja jag har smuttat i mig fyra glas ikväll och det är inte vanligt , det brukar bli ett glas högst till maten. Jag kan tänka mig det passar till de flesta rätter och är även ett gott snackvin. jag minns inte riktigt vad det kostade jag tror det var kring 4 euro inte mer i alla fall.

Hästeriet går bra, jag är så glad för jag har jobbat i veckor med ett sto som har haft en kronisk skada på ett bakben.Hon hadde ont hadde svårt att resa sig och haltade . Jag övertalade chefen att få prova min metod med ett linement en kur antiinflamatoriskt men framförallt massage. Nu reser hon sig obehindrat har inte ont och går obehindrat . hon kommer antagligen kunna springa om hon vill också.Hon tävlar inte längre utan är avelsto, men jag vill hon ska må bra endå. Och de har inte förstått att vara så noga med de för avel. De behöver ju inte springa. Men jag har förklarat för dem att risken för abort ökar om de har ont. Då blev det helt plötsligt väldigt intresant att kurera dem. Jag är i alla fall nöjd när hästarna mår bra.

Nu är det inte så de struntar i hästarna här, men de verkar tro om det inte går att operera så är det inget man kan göra.För de kostar på att operera för att hjälpa hästarna. Men ibland säger vetrinären det går inte operera ja då tror de att det inte går att göra något. Ett litet förtydligande bara ,så ni inte tror de låter hästarna plågas. På bilden är en rad med de avvanda fölen. De står och väntar på sin tur att bli gullade. Ja ni läste rätt. Jag ska vänja fölen med att bli hanterade och då går jag helt enkelt in till varje föl och klappar och kliar det. De kan vara lite rädda först, men sen står de och ropar efter mig när jag kommer..Det är en jätterolig del av jobbet..

4 kommentarer:

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va´ mysigt du berättar om dina hästar. Vilket paradis de har som får vara "hos dig".
Vinet lät intressant men då måste man vara i ditt distrikt för att smaka, förstår jag.
Ser att du ska till Sverige, det måste väl kännas kul.
Ha det så bra!
Carin

Anonym sa...

ja du vin är då inte min starka sida. Dricker sällan vin för jag tycker inte det är så gött. Va kul att du kommer hem, då måste vi träffas, det ser jag fram emot. Hästarna kan vara glada att dom har dej du pysslar då om dom riktigt gott, vad gjorde dom utan dej? Kul att du snart kommer hem.. Kram Carina

Tove sa...

Hej! Vill bara önska dig en riktigt god jul och ett gott nytt 2010. Imorgon åker jag till Sverige för att fira jul och nyår! Hoppas att du mår bra! Många kramar!

Tove sa...

Pronto!! Saknar nyheter från dig. Hoppas allt är väl med dig.