söndag 18 oktober 2009

Hallå jag är här nu...


Det har hänt en del jag nog kommer skriva om framöver, eller så får jag fullt upp med att skriva om nuet. Jag har ju fortfarande min svenska kompis här , han jobbar månaden ut. Han lagar maten här och sen får jag diska. Det blir ju ofta så man blir sittande vid köksbordet och pratar, sen är det läggdags. På jobbet har jag just nu 36 föl som separerats från sina mammor. Jag måste ofta kolla deras vattenkoppar så de dricker och lärt sig göra det. Sen händer de att de bajsar i den och då dricker de inte. Hästar torkar ut ganska fort om de inte får vatten. Ja sedan ska de små klappas och gullas med så de lär sig att gå i grimma. om en två veckor ska de upp till hästparadiset i bergen vid udine. Där går de i stora flockar till augusti. En bra och viktig tid i deras liv, de får leva naturligt som hästar och formas av flocken och utevistelsen. Det finns stora skydd de kan gå in i , men de verkar föredra vara ute i nästan alla väder. De får daglig tillsyn med vatten ,hö och havre två gånger om dagen.

Min egen bebis Maruenge bi har min kompis köpt hon är tre år nu. Det var det första föl jag födde upp med mjölk här och uppfostrade . Hon åker till Sverige på onsdag jag är glad för hon kommer att få det bra. Nu är det ettåringen Oscar min ögonsten som ska på aktion den 27 oktober. Mitt hjärta brister en smula, jag får bara hoppas han får en bra ägare. Eller jag vinner på lotteri innan dess..Då springer jag till kontoret och köper honom. Han är i alla fall en liten änglahäst så det finns ingen anledning för någon att slå honom för han gör allt man vill. Det innebär ju att han får det lättare. en busig häst tror ju vissa att man ska spöa snäll, det slipper han i alla fall. Sen får ju nya ägaren mig liksom på köpet för jag kommer ju att besöka honom oavsett var han hamnar. Mina andra bebisar har fått bra hem och jag får även meil och bilder på dem från ägarna. De tycker bara det är roligt jag är intreserad av dem.

Föresten heter Oscar officiellt olaf bi.

I lördags ordnade min kompis Chiara en liten fest med några vänner här. Det blev jättelyckat och det var en mysig resturang som var inredd i mexicostil. Jag år spik..Eller rättare sagt en svamp som kallas spik för den ser ut som en tolvtums spik. Jag åt mycket annat också men svampen var ny för mig och jag gillade den verkligen. Nytt var också en god nötlikör. Jag skulle ha kollat namnet på den. Min svenska kompis gillar den Italienska maten,sällskapet och den italienska ölen. Mina två favorit Italienare är på bilden. Chiara en tjej från Napoli som kom hit en sesong o var vetrinär här. Hon träffade trevliga Davide från Padova och bor till min stora lycka där nu. Så vi kan träffas då och då. Killen på bilden är Francesco han var förman här förut. Och är en av de snällaste personer jag vet. Han underhöll mig hela kvällen med underbart dråpliga historier om sina husdjur. Kaninen charlie 9 år, och hunden charlie som är en liten tsiutsi eller något sånt vet inte hur det stavas. På svenska stavas det i alla fall golvmopp. och sen har han två sköldpaddor även de kan hitta på massor enligt honom, kul var det i alla fall.Nu ska vi se om inte det blir lite mer bloggande, jag har i alla fal läst era bloggar kära bloggvänner för det vill jag inte missa..

3 kommentarer:

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Gu´vad du verkar ha ett intressant arbete bland dina ögonstenar men mycket jobb. När du berättar om hästarnas beten uppe vid Udine, det verkar så spännande, skulle jag verkligen vilja komma och titta!
Ha det så gott!
Carin i norra Sverige

Unknown sa...

Oj, det har varit en del snurr i livet för dig på sistone. Härligt med alla föl.
Har väntat på blogginlägg från dig. Äntligen...
Kram

Vicky sa...

Hej, ja det var på tiden :)
Skönt att höra att du har det bra och är omgiven av fina vänner! Kram på dig