tisdag 20 oktober 2009

Italiens årstider är för mig olika saker att äta...


Här är det mer sesongsbundet allting än i Sverige. I Sverige importerar man mat så man kan nästan få tag i all mat året runt. Vist kan man det här också. men inte överallt. Det hålls på traditionerna här, man äter det som är bästa råvaran för just den tiden. Nu är det svampar och nötter. Går man på resturang är det massor av härliga rätter med svamp. I affärer och marknader säljs färska nötter i lösvikt. Jag gillar nötter, men det finns en speciell hasselnöt som tydligen odlas på vulkanslutningar och smaken är delikat rostad. Valnötter kan man nu plocka själv om man hittar på något träd. En delikates för årstiden är ett bröd bakat på pumpa. Det är aldeles gult.De lokala byfesterna präglas också av detta. Det är nyskördat vin och många fester för till exempel kastanjer .På sommaren är det glassbarer med egentillverkad glass. Men däremot viss choklad försvinner ur hyllorna ett tag när det är varmt som tex pocketcoffe. De har sagt till mig att de tillverkar inget på sommaren choklad smällter och blir ofräscht.vid jultid är det torrone en speciell vit nougat i många smaker,färska citrusfrukter och olika sorters kål. I februari när det är carnevalstid äter man frittlle här en sorts fylda goda friterade bullar i olika smaker. Sen kommer våren sparristid och färska kronärtsskockor. Jag ska inte räkna upp allt. Men min poäng är att det är lite mysigt att få längta lite efter en viss sak. Då blir det speciellt när man äntligen får äta det. chiodo var ju en ny favorit jag smakat nyligen en liten svamp som heter så för den ser ut som en stor spik.

Jag håller på med fölen för fullt nu idag har alla 36 fått prova på att bli tömkörda i grimman. Först blir de lite rädda. Men sen tycker de att det är skojigt och de jag inte kör hoppar runt i sina boxar och vill ut och bli tömkörda igen.När jag ser alla små glada lekfulla föl, då är jag så tacksam för mitt jobb, det är så roligt och ger mig glädjeämnen varje dag.

På bilden stor några ston i solen med sina föl. Dagarna är ganska ok och varma nu, men det börjar bli kallt på nätterna kring fem sex grader.. Och då fryser man här för det är en fuktig kyla och en isande vind. Och stenhusen här är inte trevliga på vintern..brrrr tur det inte är så lång tid..

4 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Vi bor också i ett gammalt stenhus och hade vi inte haft vedspisen hade jag nog frusit ihjäl vid det här laget :o)

Unknown sa...

Hade lite svàrt med tanken att inte kunna ha ett fullt matsortiment àret runt. Men upptàckte snabbt fòrdelarna, màr mycket bàttre med det som ges lokalodlat. Har t.ex. inte magproblem nàgot mer. Det var mer en beksvàmlighetsgrej àn riktig oro, sàhàr i efterhand.

Tove sa...

Håller med dig om att det är bra att sakna vissa saker ibland. "Återseendet" blir liksom bara gudomligt ljuvligt istället. Just nu tänker jag på smultron som det är 2 år sedan jag åt...
Här har vi åxå kastanj och nöt-period just nu. Varma kastanjer mums! Har precis köpt 1 kilo med mandlar, små å jättegoda! Vad bra vi har det, eller hur!
Kram på dig!

Ulrika sa...

Gud vad sugen och hungrig jag blev när jag läste om all mat! Saknar italien