tisdag 27 oktober 2009

147 hästar och jag o Tony..




De andra är på aktion i Milano , jag och Tony blev hemma för att köra verksamheten här. Jag har fått hört att min älskade Oscar eller som han heter Olaf bi blivit såld till scuderia super galaxi måste ta reda på vad det är för endra. Vi hinner inte mer än att kolla alla hästar så de mår bra och ge mat och vatten. Sen har jag några sprutor att ge samt några sår som ska tvättas. På bilden är Ambro blue jay. Hon har cystor i nåsborrarna som hindrar henne att andas. För två år sedan flög chefen hit en expert från Boston i usa för att kolla henne. Han sade man inte kunde ta bort dessa för då riskerade hon att förblöda de satt så dumt till och att han aldrig sett något liknande. Nu har man gjort en öpning i halsen vid luftstrupen och hon kan andas genom det hålet obehindrat. Problemet är att hon har kliat bort stygnen och det varar i såret. Troligen får de sy om henne sen får vi hitta på något så hon inte kan klia sig. Man kan ju inte täcka över hålet för det är ju där hon andas. Jag tvättar och håller rent tills de ska åtgärda det, bilden är innan jag tvättat. Man får akta sig för att inte få ner saker i hålet för det går ju ned i lungorna.får försöka uppfinna något mjukt galler att sätta för..Det är höst här nu men fina dagar.

6 kommentarer:

Helly på vift sa...

Stackars Ambro blue jay... Ja, det àr ju lite svàrt att fòrklara till ett djur att làta bli ett sàr... Det verkar inte som nàgon bra permanent lòsning att ha det hàlet dàr, sà jag antar att det bara àr tillfàlligt... Vad planerar veterinàren att gòra sedan...?

lurigopalia sa...

de har inga planer på att göra annat än håll för tumören går inte att ta bort. men nu när hon kan andas genom hålet verkar hon inte lida hon springer runt o ser ut och må bra. fast man är tveksam hur det ska gå

Unknown sa...

Stackarn. Att det inte finns något att göra. Bra att hon kan andas bättre.

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Du är helt fantastisk med ditt jobbande! Hoppas att det kommer en bättre tid för den sjuka hästen. Inte lätt!
Förstår att det kan kännas lite kyligt ibland. Då har vi det skönt i våra varma hus.
Hälsningar från norra Sverige
Carin

lurigopalia sa...

vetrinären var här idag, vi diskuterade detta och han vill det ska växa igen för han ansåg det var misslyckad operation. sen så har han lärt något nytt för honom då öppnar man längre ner samt tar bort en muskel som rör en del av luftstrupen . det skulle inte innebära obehag för hästen. men det måste vänta till efter mars när hon fött sitt föl,till dess får man tragla och göra rent varje dag..

lucaneri sa...

Hej!

hittade din blogg och jag skulle vilja fråga om du vill samarbeta med mig.

Jag liver ett motsats erfarenhet med ett liv i Sverige som italienare. Och i min hemmasjuka stunder försöker ltid att hitta ett sätt att hålla kontakt med mitt hemland.

Jag startade bland annat en researrangör som heter Italiaresor.com (www.italiaresor.com) och en webbsida som hade den stora visionen att blir en portal om italien, alldeles för ambitiös för en "en manna projekt" :-)

men nu www.spazioitalia.se, så heter det, är liten blogg som söker lite hjälp genom snå insatser från svenskar som vill berättar om deras "italien".
Viktig att det blir en Italien som syns med svenska ögon, med alla kritiker och behundrade.

Kan detta låta som en intressant sak för dig? Hoppas det!

ci sentiamo, un saluto da Stockholm!

--
Luca Neri