söndag 2 augusti 2009

Jag tänkte slänga...




Jag tänkte slänga en zucini som växt sig lite för stor den var som en falukorv ungefär. Normalt äter man dem ganska små då de är godast. Min arbetskamrat sa du är tokig. Sen sa han hur jag skulle göra. Man skivar zucinin i cirka en halv centimeter tjocka skivor. Så tar man en god olivolja gärna en pepprig och extra vergin så klart. Man river bröd (från gårdagen som blivit stenhårt) ganska fint. Sen tar man två ägg,gärna färskt. vispar upp det med en gaffel och har i en djup tallrik. Zucinin saltar man med havssalt och låter den svettas och torkar av med hushållspapper sen mal man svartpeppar från pepparkvarnen över. Vänder zuciniskivorna först i äggen sen i det rivna brödet(ströbröd) sen steker man skivorna gyllenebruna. Det är lika mättande som biff och jättegott.Snåla inte med oljan när ni steker...Jag hade tänkt det som en antipasto , men jag orkar igen prima nu..Bara glass för det orkar man alltid.Även den är hemgjord. Jag skivar färsk frukt eller bär och fryser in ett dygn. Sen tar jag frukten idag blir det blåbär kanske melon också. kör med mixer eller mixerstav tillsammans med några isbitar och sötningsmedel eller lte socker och lite mjölk. jag kör det till det är mjukt vips färdig glass som är jättegod tillsätter man mer mjölk har man en milkshake..färska aprikoser på detta vis eller körsbär är också underbart urkärnat förståss..

5 kommentarer:

Unknown sa...

Har översatt till kocken(min pojkvän) och det ska testas!
Il pane e café non si butta...dvs här slänger man ingenting så länge det inte fått ben...huvva...

Livet på Citronodlingen sa...

Peppe och hans arbetskamrat odlar massor av grönsaker, och ibland glömmer de bort/missar nån zucchini under alla stora blad... De kan bli helt enorma!! Jag brukar göra grönsaksröra av de. Zucchini, paprika och aubergine i bitar som jag steker i lite olivolja med lite salt och sen använder istället för sallad. Jag tar bort min portion när grönsakerna fortfarande är lite krispiga, Peppes får ligga kvar för han vill ha de jättemjuka...

Miranda sa...

Åh underbart :)

Min pappa gjorde likadant med fisk nrä jag var liten, vi kallade det kex-fisk ;D

Myra sa...

Massa goda tips ju. Låter jättegott.

Vicky sa...

Mmm så gott det låter.
Det skulle vara kul att låta barnen rida även i Italien, fast det är svårt när skolan tar så mycket tid. Men om de tjatar tillräckligt så kanske kanske... Kram