onsdag 2 september 2009

Min lilla lella..

Hon har kommit hit från tränaren. Jag var med när hon föddes. Jag fick ta henne direkt från mamman när hon föddes eftersom mamman inte ville ha henne utan ville sparka ihjäl henne. Hon var bara två minuter gammal, jag bodde i stort sett i hennes box de första dygnen. Hon fick mjölk av mig till hon var fem månader gammal. Hon var så snäll och min ögonsten. Sen fick hon åka till bergen med de andra unghästarna i nästan ett år på bete. När hon kom hem som ett och ett halvt år var hon fortfarande snäll och rar och villig att göra allt jag begärde. Sen skickades hon till en sk.tränare och han har tydligen inte lyssnat på vad den typ av häst behöver som är som henne. Han har nog tyvärr försökt slå henne till att lyda. Nu har hon kommit hem och de säger hon är dumm. Hon vägrade följa med killarna som jobbar här när de skulle försöka ta henne till hagen. När jag kom följde hon med direkt. Det var en ledsen kluven och förvirrad häst som kom tillbaka. Hon har jättebra stamtavla, men de har bestämt sig för hon är galen som sin mamma. (som blev misshandlad innan hon kom hit så hon blev galen,jag kan leda henne o hantera henne lite efter fyra års morotsmutor)Mamman är inte galen bara illa hanterad . Nu så har det inte gått fullt så illa med lella.Hon heter egentligen Maruenge bi. Men jag låter dem tro det. Det innebär att min kompis som är här och jag ska vara med på en liten del. Kommer kunna köpa henne billigt.Och han kan hantera hästar och vet exakt vad denna lilla dam behöver. Tror ni jag är lycklig, nu vet jag hon kommer till Sverige om allt går i lås och får det bra.Hon är bara tre år så hon kommer antagligen ut på tävlingsbanan om ett år. Hon kommer behöva tid och att få lära sig att det är roligt att träna o springa. Hon har stammen och hon har utseendet. Hon har också viljan om man förstår att plocka fram den. Och med sin fina stamtavla med Indro park och sugarcane hanover och fontola på sin mammas sida och Toss out som pappa så är en karriär som fölsto att vänta sedan....

6 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Vad roligt! Jag håller tummarna för att allt går som planerat!!

Unknown sa...

Vad skònt att hon kommit tillbaka till dig. Hur kan en mànniska tro att det àr okay att slà ett djur?? Blir sà ledsen òver sànt. Roligt att hon àr tillbaka! Kram

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Vilken saga det kommer att bli! Lyckliga dig, men det är ju tack vare dig det kommer att lyckas!
Härligt!
Carin

Anonym sa...

Men vilken tur hon har som har dej. Så hon kommer säkert bli en bra häst. ja du värkar då ha en bra hand bland dom fyrbenta djuren. Dom kan vara glada som har en som dej som förstår dom. Lycka till med henne nu. Kram Carina

Monica sa...

Hej !!!!!!
Åh,vad kul !!!!
Vilken tur hon har, som kommit tillbaka till dig........
Ja,fy farao.....när de tror att man kan kuva djur.......
trist att läsa om arbetskamraten.......
Men kul att vara tillbaka på din sida........har inte haft tid på jättelänge.....
Kram,på dig.....
Monica

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ikväll i Umeå, vann en 2-åring från Italien 2, br. H. e Toss Out (US) - Zarita King (IT) Kul! Då tänkte jag på dig! Det är en bekant till mig som äger honom.
Hälsningar
Carin