tisdag 1 september 2009

Bankfrustration..i Italien..


Jag har inte bloggat på ett litet tag. Dels har jag ju fått sällskap i stugan av min svenska kompis. Men sen har jag mycket jobb nu också. Över femtio ettåringar som ska polleras,lära gå i grimma och göras i ordning för aktionerna i Milano. De kom ner från bergen i Udine första augusti ett gäng tuffsiga små vildhästar. De har gått i flockar i enorma hagar sedan de skiljdes från sina mammor förra hösten. Nu efter lite träning att umgås och hanteras av mäniskor och ett rycktande så armarna värker av träningsvärk. Nu ser de ut som utställningshästar...Nog om detta och till dagens banktrubbel. Min kompis ska jobba här i två månader och de på kontoret sa han ska ha ett bankkonto att sätta in lönen på. Jag var ledig idag så jag skulle följa med honom och tolka. Först fick vi köa i mer en trettio minuter. Redan där började min vän att tröttna, fast jag varnat honom hur det går till. Bankkvinnan vi skulle till sprang också ut och parkerade om sin bil under tiden. Hon stod vist lite tokigt. Ja sedan var vi där. Och då blev det så att utan carta identita och vara skriven här fick han inte öppna bankkonto. Jag sa så en från ett annat land kan alltså inte öppna konto. Jo men då kostar det en säck med pengar svarade hon. Denna diskussion tog ganska lång tid. Ni fick en väldigt förkortad version av den. Ja sedan hadde han lite svenska kronor han ville växla till euro. Då lyckades även jag bli förvånad, man är ju ganska luttrad över hur det går till här. Vi fick ställa oss i kö igen till en annan bankkvinna. Och vi fick svaret de inte växlade in pengar utan att man hadde ett konto att sätta in dem på. Vi tjafsade ett litet tag om detta, för förra gången han var här för fyra år sedan gick det. Sedan fick han lämna över pengarna och för nästan hundra kronor så fick han pengarna insatta på mitt konto. Men då en liten varning som turist bör du inte försöka växla i bank utan du får gå till ett växlingskontor. Den här bilden är inte jag som tagit.Det är min kompis,behöver jag tilllägga han är en man. Han lånade min kamera när vi var i Jesolo och jag förstod inte först vad han tar bilder på men sen fick jag se..Ja se karlar..Men jag skrattade faktiskt tyckte det var komiskt...Men tänk om vi skulle börja ta bilder på "bulor" på badstranden undrar vad de sa då pojkarna?..Sen ska jag tillägga jag har följt er alla och läst era bloggar,det har jag hunnit och det vill jag inte missa..

11 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Testa om det går med ett postepay-kort på posten då? fast det går kanske inte att sätta in lönen direkt där, det är jag inte säker på...
När det bara är några månader kan man ju tycka att det borde gå att ordna så att han får pengarna kontant istället.

lurigopalia sa...

det är lika på posten de ska ha code fiscale och carta identita. Men jag har ordnat så han får pengar kontant nu.Men det är otroligt det ska vara så svårt..

Miranda sa...

Hej! Shitt vad det ska vara struligt :( och på tal om bilden, herregud?

Jag undrade hela texten igenom varför bilden fanns, men så kom du aldrig till den så jag började misstänka att den åkt upp där av misstag ;)

Veronica sa...

Hej!

Vad trött man kan bli på allt krångel... Varför ska det vara så komplicerat?!

Det låter bra att "mitt" föl har det bra. Du måste påminna mig om namnet igen så jag kan följa den i framtiden när travkarriären drar igång!

Ha det så bra!

Kram på dig vännen

Vicky sa...

Usch ja, all denna byråkrati som tar sån evinnerlig tid...
Skönt att höra att du har det bra trots mycket jobb! Själv är jag kvar i Sverige till på söndag då vi återvänder hem. Kram

Unknown sa...

Kan han inte bara sàtta in lònen pà ditt konto och sen tar du ut pengarna till honom? Bilden= Hur kommer det sig att màn àr mer intresserade av kvinnor, àn kvinnor àr av màn? :=))

alessandro sa...

Som jag skrev till Johanna (tror jag), det händer absolut samma sak för alla som är inte svenskar i svenska banker. Sedan hittar man en person som är litet bättre och det funkar... man måste bara gå runt en dag... samma sak här!

lurigopalia sa...

alessandros inlägg var klart intressant det måste undersökas,hur behandlar svensk bank och post folk från andra länder? Ni som har italienska män får skicka dem i ärenden till post och bank i Sverige när ni är dit och höra hur det går.Johanna vi var inne på det ett tag,men han ville ju ha ett konto här av flera skäl.Sen får han lönen kontant nu..

Unknown sa...

Eftersom han arbetar/har ett jobbavtal, sà fàr han ett codice fiscale, det har han fòr evigt sen om han t.ex. àker till Sverige ett tag. Han behòver àven ha residense(?)=fast adress. Om han inte har det, kan han ju skirva in sig hos nàgon. Det gòr han i kommunhuset. Jag har fàtt codice fiscale UTAN fast adress och dàrmed làrde jag mig att àven detta system har undantag.

Alessandro sa...

Det bara funkar inte i Sverige för osvenskar ; ) Man måsta bara ha tur och hitta en bra person i banken. Jag har gjört detta med många kompisar från EU eller utanför... vi skrev också en artikel för Uppsalas tydingen. Många banker i Sverige öppnar inte ett konto om man har inte en svensk ID, EU passet gäller inte!!! Sedan går man på ett annat kontor (eller flera andra), samma bank.. och det funkar ibland.

lurigopalia sa...

jo johanna han kan har en code fiscale redan men det var där han var skriven det var frågan om. och han kan skriva sig tillfälligt här. problemet är bara att han skulle haft kontot innan den sjunde när de betalar ut lönen. och för mig tog det tre månader att få alla papper. för man måste ha hembesök av polis osv och innan allt var klart ska han till sverige igen. Så det var ingen idee ens börja den prossesen.