måndag 27 oktober 2008

oscar är sjuk


Just nu har jag svårt att tänka på något annat än oscar. Han hadde 40,7 i feber ikväll och täppt i näsan o lite hosta. Med andra ord förkyld. Normalt för ett föl är kring 38 upp till 38,5 i temp...Nu ringde chefen han har lite bronkitis och har fått fynadyne för att ta ner febern. Är han febrig imorgon kommer han få en antibioticakur. Nu känner jag mig lättad när han fått febernedsättande. Normalt är jag alltid orolig när ett föl är sjukt. Men det här förstår ni oscar bi han är mitt föl, ja jag är hans mamma..Hans biologiska mamma är en tokig märr som försöker döda sina föl. Hon är sådan för hon själv farit illa, och nu tål hon inte någonting tar på henne inte ens ett föl som är hennes. Därför så direkt ett föl föds av henne tar vi det och det måste ske snabbt när hon ligger ner annars kan man råka illa ut. Jag har varit mamma åt tre av hennes föl nu och de är fina och snälla alla tre. De två första är tjejer och sen nu då lilla oscar han är född 23 april och jag har varit med honom sen minut ett i hans liv. I början första veckan ska han ha mjölk varje timme det är mycket jobb. Och första sex timmarna är jag med honom i boxen. Jag försöker göra det mesta som ett sto gör med sitt föl och närhet och kontakt är viktigt. Oscar har charmat alla han går perfekt i grimma hovslagaren har inga problem att putsa hans små hovar. Han är en perfekt liten kille. Han älskar äpple det suger han och smackar på. Nu blir det några dagar i boxen för honom. Jag ska titta till honom midnatt och vid tre inatt sen kollar luca därimellan. Han skulle säkert fixa det utan extra koll, men jag kan inte koppla av förän jag själv kollat honom. Jag förstod han inte mådde bra när jag passerade hans hage utan han kom springande och gnäggade, det gör han jämt. Han har fem små kompisar där också. Jag fick se han låg i ett hörn jag blev så rädd. Men jag kunde få in honom i stallet och ta feber och nu är han i behandling..kolla bilden det är oscar en vecka gammal och i hagen för första gången. han var jättlycklig men sprang hela tiden och kollade så inte jag var för långt borta. När han var så liten var jag alltid med när han var ute. Bara i boxen fick han vara ensam. Nu ska jag ut och kolla hur han mår. Jag följer upp detta imorgon. Imorgon är jag och Franco själva. nicola är sjuk och de andra ska till udine och fixa hovarna på unghästarna där. Udine är ett ställe dit våra unghästar och sånna som behöver semeter åker det är enorma hagar uppe vid bergen. hur fint som hellst ett paradis för både folk o fä..

1 kommentar:

Lena sa...

Usch stackarn. Hoppas att han kryar på sig. Här har det kommit snö idag:(
Kram på dig