lördag 25 oktober 2008

harjakt i italien

Jag har växt upp i en by i Dalarna och sett hur jakt går till, det går nästan inte att undvika. Nu måste jag skriva lite om harjakt som jag sett hur den går till här under en tid. Det är ganska komiskt när man jämför med Sverige. Jag säger inte det är lika i hela Italien men här där jag bor går det till på följande sätt...De slår en åker eller ett majsfält. Och sedan kan spektaklet börja. P å lördag och söndagsmorgnar kommer de..jägarna. De har minsan riktiga bilar för jakt typ landrover och andra täränggående jeepar. Det är bara det att dessa aldrig lämnar assfalterad väg. I sverige vid älgjakten kan det ju finnas behov för att ta sig ut i skogen på skogsstigarna. Ja så anländer då dessa herrar de kliver ur bilarna och är iförda kamoflagekläder,stövlar,jaktknivar.västar, hattar med mera fullt utrustade med finaste och bästa sakerna för två veckor i vildmarken. med sig har de bössor och hundar också. SEN kliver de med alvarliga miner iväg in i kanten på åkern en eller tvåhundra meter, sen börjas det. Det smäller och pangar som de skjuter hundratals djur. hundarna har drivit fram ett par harar som skjuts ganska trasiga. Efter cirka en timme är det över och tillbaka till bilarna anländer de stolta jägarna med en två tre sönderskjutna harpaltar...Ja jag vet det är ont om skog och det är väll enda sättet att jaga på här. Men vadå jag vet folk som klarar sig i storskogen med ganska normala kläder och en vanlig bil. Där den här utrusningen som italienarna kör skulle vara mer befogad. Så lite kul är det att jämföra.

1 kommentar:

Lena sa...

Hej vännen! Äntligen har du en egen blogg som jag kan följa. Hoppas att allt är bra. Nu kommer jag att följa denna blogg. Ha det så bra. Kram Lena